Når noen skal forføres…. romantisk middag for to.

Når noen skal forføres…. romantisk middag for to. I morgen er det St.Valentin. En perfekt dag for forførelse. Her hjemme er feiring av Valentinesdagen av ny dato, og æren for å innføre markering av dagen tilskrives i stor grad handelsstanden. Andre steder i verden har St.Valentin blitt feiret gjennom et hundretalls år. Hvem St.Valentin var, strides de lærde om. Noen mener han var en kristen prest som, under trussel om dødstraff, nektet å oppgi sin tro og ble martyr. I følge den meste populære teorien var Valentin prest i Roma under keiser Claudius den Andre. Keiseren trengte soldater til sin hær, og nektet derfor byens unge menn å gifte seg. Alle som en skulle innrulleres i hæren. Men Valentin trosset keiseren og viet unge par i all hemmelighet. Når Claudius fikk vite dette lot han Valentin arrestere. Keiseren bestemte at presten skulle bankes i hjel med køller og deretter få hodet kappet av. I følge legenden ble Valentin venn med fangevokterens blinde datter. Han utførte et mirakel som ga jenten synet tilbake. Før han ble halshugget den 14. februar 269 e. Kr., skrev han et kjærlighetsbrev til sin venninne, som han undertegnet med ”fra din Valentin.” I 498 ble Valentin erklært helgen av pave Gelasius, og 14. februar ble St. Valentinsdagen. Opp gjennom årene har dette blitt dagen for utveksling av kjærlighetserklæringer, små kjærlighetsdikt og enkle gaver. Og St Valentin har blitt de elskendes skytshelgen. Skikken med å sende hverandre Valentinskort oppsto i USA på 1800 tallet. Be din elskede på kjærlighetsmiddag 14. februar! Meny for to få du her: MITT VAFFELHJERTE ER FYLT TIL RANDEN 60 g mel ½ ts bakepulver 1 dl melk 1 ss vann 1 egg 30 g smeltet smør 2 vårløk 1 rå potet 60-100 g Tabasco Salt og hvit pepper Cremè fraiche Lodderogn Rødløk Kjørvel Sitron Riv poteten og la den renne av litt i en sil. Bland mel og bakepulver, rør i melken litt om gangen, sammen med vann og egg. Rør inn det smeltede smøret. Hakk vårløken fint, og bland inn. La røren stå i 20 minutter. Bland inn revet potet, smak til med salt, nykvernet hvit pepper og noen dråper tabasco. Er røren for tykk, spe med 1-2 ss melk. Stek i vaffeljern til gyldenbrune og sprø. Server straks. Legg opp med 1 skje cremè fraiche på hvert vaffelhjerte, topp med 1 skje lodderogn, dryss over finhakket rødløk og pynt med frisk kjørvel. Sitron hører med. SCAMPI à l`AMOUREUSE 20 rå scampi 1-2 ss smør 1 sjalottløk ½ rød paprika ½ gul paprika ½ grønn paprika Noen friske champignoner ½ terning fiskebuljong ¼ dl cognac 1 ss tomatpurè 2 dl fløte 1 tomat ½ bunt persille 1 ss tørr sherry eller vermouth Cayennepepper Salt/pepper 1 ss kaldt smør Tilbehør Kokt ris 8 grønne asparges. 1 plate butterdeig Revet ost Skrell scampi. Skold og flå tomaten og skjær kjøttet i terninger. Hakk persille og løk. Skjær soppen i skiver, og paprika i små terninger. Varm smøret i en sautèpanne. Surr løk og paprika et par minutter uten at det tar farge. Smuldre i buljongterningen. Sett opp varmen og ha i scampi, stek noen sekunder. Hell over cognac og flambèr. Slukk evt. flammene med et lokk. Tilsett sopp og tomatpurè. Vend inn tomatkjøtt og persille, rør fløten i retten og kok opp. Scampi blir seige om de koker for lenge. Smak til med sherry, cayennepepper, salt og pepper. Rør til sist inn 1 ss kaldt smør. Skrell det nederste av stilken på aspargesen og kok noen minutter i saltet vann. Kok ris. La butterdeigen tine 20 minutter. Trykk ut hjerter med pepperkakeformer, pensle med sammenpisket egg eller litt melk og dryss over revet ost. Stek på 200 grader i 15 minutter. DEN SØTE AVSLUTNING -Pastisparfait med sjokohjerter 2 ½ dl fløte 4 eggeplommer 75 g sukker Pastis eller annet brennevin som smakstilsetning Sjokoladehjerter til dekor Stivpisk fløten. Pisk eggeplommene og sukker i kjøkkenmaskin. La maskinen gå en god stund, slik at du får en luftig eggedosis. Vend inn fløten med lett hånd, og smak til med ca 1 ss pastis. Har du ikke pastis, kan du prøve whisky eller annet brennevin. Ha i porsjonsformer og sett i fryseren. Sjokoladehjerter til dekor lager du enkelt ved å smelte 2-3 ruter sjoklade i en plastpose i mikroovn. Klipp et lite hull i tuppen av posen og lag hjerter på en fjel kledd med bakepapir. La stivne. Ta parfaiten ut av fryseren noen minutter før servering. For mer informasjon, mattips eller bilder, vennligst ta kontakt med: Camilla Agerup, matfaglig konsulent i Melk.no, tlf. 23 30 20 15 / 975 05 655 – camilla@melk.no Melk.no – Opplysningskontoret for Meieriprodukter er et merkenøytralt opplysningskontor med fokus på melk og meieriprodukter. Vi ønsker å bidra til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring, samtidig som vi skal være en inspirasjonskilde til matglede i hverdagen. For mer informasjon, se www.melk.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9766&lang=NO Den søte avslutning http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9767&lang=NO Scampi à l amoureuse http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9768&lang=NO Vaffelhjerte