Optical Storage AS entrer belysningsbransjen – for en grønnere verden.

PRESSEMELDING
Oslo, 25. oktober 2011

Optical Storage AS har inngått en eksklusiv avtale om distribusjon av Balenos LED belysningsprodukter for det nordiske markedet. Belysningsmarkedet er  i sterk vekst av mange grunner –  en grønn profil for reduksjon av energiforbruket, men også fordi det åpner for mange nye belysningskonsepter.

Optical Storage AS, etablert i 1982 har snart 30 års erfaring i distribusjon og salg av data og forbrukerelektronikk. Med introduksjonen av LED belysning føyer dette seg inn i rekken av innovative produkter og løsninger som Optical Storage AS har stått bak gjennom disse årene. ”LED belysning er stort sett produsert enten i China eller Taiwan – områder hvor vi både har erfaring og kompetanse i å kjøpe produkter ” -  sier Arve Isaksen – styreformann og grunnlegger av Optical Storage AS. ”Skal man handle med den delen av verden er det svært viktig å kunne gjøre det direkte med produsentene,  for å følge ”state of  art – siste modeller”, og være beste på pris og kvalitet, på den måten ligge i fronten av markedet”.

I følge Osram som er den ledende aktøren i belysningsmarkedet forbruker vi i dag på verdensbasis vel 21% av energien til belysning, med introduksjon av LED teknologi for belysning vil dette reduseres betydelig. LED gir brukeren et langt bedre lysutbytte og tradisjonelle gløde- og halogen- lamper som bruker fra 30 – 75W kan reduseres til 4 - 10W for samme lysmengde eller en reduksjon på mer enn 80% av energiforbruket. Som en konsekvens av glødelampens dårlig lysutbytte i forhold til forbruk av energi har EU lagt ned forbud fra i år for produksjon og salg av glødelamper med høyere energiforbruk enn 7W. Sparepærer som har blitt populære og som er energieffektive vil også forsvinne fra markedet på grunn av sitt innhold av miljøgifter / tungmetall og stråling over tid.

LED er en ny tidsepoke både for innendørs og utendørs belysning. Man kan utforme belysningen på helt andre måter enn tidligere. Dette gir mulighet for kreative ideer . LED gir en betydelig lengre levetid enn tradisjonelle pærer – og med opp til 35 000 timers levetid vil en LED pære med 5- 8 timers/døgn brukes i flere 10 år – eller 6 -8 ganger levetiden på dagens pærer som brenner fra 2 – 6 000 timer. For store profesjonelle huseiere betyr dette at man kan redusere kostnaden for skifte av pærer. ”Cost of ownership” blir på denne måten betydelig bedre enn for tradisjonelle pærer – redusert energiforbruk, lengre levetid og mindre vedlikehold.

Optical Storage er et norsk selskap med egne datterselskaper  i Sverige og Danmark. I år vil omsetningen ligge på ca. 120 millioner kroner . Hovedtyngden av produktene er innen forbrukerelektronikk som DVD spillere for bil GPS, hands free produkter for mobiltelefoner m.v. Optical Storage distribuerer merkevarer som TomTom, Navigon, NextBase, Cowon, Verbatim og mange fler.

For ytterligere informasjon, kontakt Arve Isaksen tel. + 47 23 03 61 97 eller + 47 93 20 19 00. E.mail arve@opticalstorage.com