Optical Storage kjøper ZetStor Data AB

PRESSEMELDING

Optical Storage forsterker sitt forretningsområde innen IT-etterforskning, og kjøper 100 % av det svenske selskapet ZetStor Data AB

PRESSEMELDING

Oslo, 23. september 2011

Optical Storage As er et norsk selskap med datterdelskaper i Sverige og Danmark. Siste års omsetning var i overkant av 100 millioner norske kroner. Optical Storage A/S som til neste år feirer 30 års jubileum kan se tilbake på å ha skapt en rekke innovasjoner i det nordiske datamarkedet. Oppkjøpet av Zetstor Data AB vil videreføre denne tradisjonen. Med dette oppkjøpet vil Optical Storage bli en sentral leverandør av hardware og software løsninger for et sterkt økende markedet av produkter for politi, militære og sivil IT basert etterforskning.

Med dette oppkjøpet vil Optical Storage utvide sitt produktområde innen forensic / etterforskning som omfatter produkter for billedanalyse, diskduplisering, skanning av CD/DVD beslag. Med oppkjøpet vil nå produktporteføljen omfatte EnCase produktene fra Guidance Software og CRU Dataport. EnCase produktene er allerede i dag meget anerkjent, og i bruk hos bl.a. politiet i Norge. Behovet for denne type produkter vil øke ikke bare i den offentlige sektor, men en rekke større sivile selskap vil også ha samme behov. Flere av de store revisjons / konsulentfirmaene har opprettet egne etterforskingsavdelinger for å avdekke kriminelle handlinger og bedrageri.

"Dette vil være et produktområde som vi setter større fokus på, og ekspander videre", sier Arve Isaksen – styreformann og grunnlegger av Optical Storage AS. "Elektronisk etterforskning vil være viktige våpen for å forhindre lovbrudd, uregelmessige og uønskede handlinger og vi antar at markedet vil øke også ved at verktøyene for etterforskning blir bedre".

Optical Storages ambisjon er å bli blant de største og ikke minst de beste leverandørene i dette segmentet gjennom å representere ledende produsenter av hardware og software.

Zetstor Data AB vil bestå som et eget selskap i fremtiden hvor alle etterforskningsproduktene vil bli samlet. I dag beskjeftiger Optical Storage 7 personer innenfor nisjeområdet.

For ytterligere informasjon kontakt Christian Almstedt,

christian@opticalstorage.se, eller Arve Isaksen arve@opticalstorage.com