Redning for lydredde hunder

Report this content

Lydfobi hos hund er et velkjent problem som ofte topper seg i forbindelse med fyrverkeriene på nyttårsaften. Nå er det første veterinærlegemidlet for å hjelpe disse hundene godkjent i Norge og i resten av Europa.

I en studie* rapporterer nesten halvparten av eierne at hunden reagerer negativt på lyd som fyrverkerier, torden eller skudd. Nå har EMA (Europeiske Legemiddelverket) og Statens Legemiddelverk i Norge godkjent legemidlet «Sileo» til lindring av akutt engstelse og redsel hos hund utløst av uvant lyd. Fyrverkeri er den lyden som hunder vanligvis opplever som mest skremmende, ofte er de også redde for torden og skudd.

− Som atferdskonsulent og veterinær møter jeg mange klienter som sliter med at deres hunder er redde på nyttårsaften, sier veterinær og atferdsekspert Gry Eskeland, som driver «Atferdssenter for smådyr» utenfor Fredrikstad. Vi har brukt humanpreparater tidligere, med varierende effekt, og det er bra at det nå kommer legemidler som har en testet og dokumentert effekt på hund og som ikke gjør hunden døsig.

Sikkerheten og effekten hos preparatet er klinisk undersøkt i flere veldokumenterte studier. Noen av feltstudiene er også gjennomført på nyttårsaften og en av studiene viser utmerket eller god effekt i hele 72% av tilfellene. Sileo gis i hundens munn, mellom kinnet og tannkjøttet, med en praktisk sprøyte. Det bør gis når hunden viser de første tegnene på redsel. Det anbefales å ta kontakt med veterinær i god tid før nyttårsaften.

*Blackwell EJ, et Al (2013) Fear responses to noises in domestic dogs: Prevalence, risk factors and co-occurence with other fear related behaviour. Appl Anim Behav Sci. 145 (1-2):15-25.

BILDER – klikk her for høyoppløste og frilagte bilder:

Fakta om lydfobi hos hund

SYMPTOMER: vanlige tegn på lydfobi hos hund er pesing, skjelving, gjemmer seg bort, urolig vandring, gjør fra seg/tisser inne, fluktatferd, mat-/godbitvegring eller søker nærhet til mennesker.

LYD: mange hunder er redde for lyder som fyrverkeri, torden, skudd, bygge-/renoveringsarbeider, trafikkstøy, støvsuger, motorsykler, lekende barn, høylytt festing og luftballonger.

SILEO er det første veterinærlegemidlet som er godkjent for å lindre akutt engstelse og redsel hos hund utløst av uvant lyd. Det er en gel som gis i hundens munn ved første tegn på uro. Middelet er ikke sederende og gjør derfor ikke hunden døsig. Sileo fås kun på resept og må forskrives av veterinær. Legemidlet skal brukes i følge veterinærens anbefaling.

For mer informasjon kontakt:
Torunn Sørbye, veterinær i Orion Pharma Animal Health
Mobiltlf. 90891374, e-post: torunn.sorbye@orionpharma.com

Fakta om Orion Pharma Animal Health
Orion Corporation er et finsk legemiddelkonsern som bl.a. utvikler, produserer og selger legemidler til mennesker og dyr.Orion Pharma har i mer enn 90 år bidratt til helse og velbefinnende for både mennesker og dyr. Orion Pharma Animal Health er en ledende aktør innenfor veterinærmedisin i Norden. Produktporteføljen inneholder legemidler til både selskapsdyr og produksjonsdyr. I tillegg til egne legemidler markedsføres også et stort antall produkter fra flere internasjonale partnere. Orion utnytter egen forskning på legemidler til mennesker for om mulig å utvikle nye legemidler til dyr. For mer informasjon kan hjemmesiden besøkes på www.orionvet.no

Tags: