Ann-Beth Freuchen ny leder for Orkla Confectionery & Snacks

Ann-Beth Freuchen (43) er utnevnt til konserndirektør og leder for forretningsområdet Orkla Confectionery & Snacks. Hun etterfølger Christer B. Åberg (48), som går til en stilling som konsernsjef i Hilding Anders.

Freuchen har vært adm. direktør for Orkla Confectionery & Snacks Norge siden selskapet ble opprettet i april 2013 som følge av sammenslåingen av de norske selskapene KiMs, Sætre og Nidar. Før det var hun adm. direktør i KiMs Norge. Hun har vært i Orkla siden 1996 og har også erfaring som marketingdirektør og salgsdirektør i tidligere Nidar.

- Vi er svært glad for at Ann-Beth har takket ja til å lede Orkla Confectionery & Snacks. Hun har lang og solid erfaring fra dette området i Orkla og en betydelig merkevarekompetanse, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Det formelle lederskiftet skjer 1. juli 2015.

Christer B. Åberg begynte i sin nåværende stilling i Orkla 1. august 2013, og har vært en del av Orklas konsernledelse. Han går til en stilling som konsernsjef i Hilding Anders, som er Europas ledende leverandør av senger og madrasser.

- Under Christers ledelse har Orkla Confectionery & Snacks etablert større og mer konkurranse­dyktige sjokolade-, kjeks- og snacksselskaper i Norden. Vi har også kjøpt NP Foods i Latvia, med sterke lokale merkevarer, og tilnærmet doblet vår tilstedeværelse i Baltikum. Jeg vil benytte anledningen til å takke Christer for utmerket innsats i Orkla og ønske han lykke til videre, sier Ruzicka.

Prosessen med å finne Ann-Beth Freuchens etterfølger er igangsatt.

Orkla Confectionery & Snacks er ett av fem forretningsområder i Orkla. Forretningsområdet hadde i 2014 en omsetning på om lag 5 mrd. kroner og 2.359 ansatte ved årsskiftet. Selskapene i Orkla Confectionery & Snacks er Orkla Confectionery & Snacks Norge, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, KiMs i Danmark, Orkla Confectionery & Snacks Finland, Latfood og NP Foods i Latvia og Kalev i Estland.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare og storhusholdning i Norden og Baltikum. I tillegg har konsernet gode posisjoner innenfor enkelte produktgrupper i India, Tsjekkia og Østerrike. Orkla er også en betydelig leverandør til det europeiske bakerimarkedet. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo, Norge. Konsernet hadde pr. 31. desember 2014 en omsetning på 30 mrd. kroner og 13.000 medarbeidere.

Oslo, 1. juni 2015

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Håkon Mageli, konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs
Mobil +47 928 45 828