BBH innleder samarbeid med Pepsi i Ukraina

BBH og PepsiCo har samarbeidet i Baltikum siden 1. januar 2000. Pripps Ringnes og Hartwall samarbeider med PepsiCo International i Norge og Finland. Pripps Ringnes har i tillegg en avtale med PepsiCo om å innlede samarbeid i Sverige fra og med 1. januar 2001.

Det nye samarbeidet kommer til å effektivisere BBHs riksdekkende distribusjonsnettverk i Ukraina samtidig som det vil styrke BBHs posisjon på det ukrainske drikkemarkedet. Bruskonsumet i Ukraina er lavt, men konsum pr. capita er økende. Gjennomsnittet ligger på ca. 8 liter per år, sammenlignet med ca. 25 liter i Baltikum, ca. 80 liter i Sverige og nesten 120 liter i Norge.

Produksjon, salg og distribusjon av PepsiCo-produktene vil bli håndtert innenfor rammen av de to bryggeriene som BBH eier i Ukraina.

Med en markedsandel på 16% innen øl er BBH ett av de tre ledende bryggeri i Ukraina.

BBH er idag majoritetseier i tolv bryggerier. Foruten de fire bryggeriene i Baltikum eier selskapet seks bryggerier i Russland og to i Ukraina. BBH har også andeler i åtte malterier. BBHs totale salg i 1999 var NOK 3,2 milliarder og driftsresultatet ble NOK 0,8 milliarder. Samlet produksjon for bryggeriene i gruppen utgjorde 1.278 millioner liter.