Børsmelding: Orkla selger Elkem til China National Bluestar

Orkla ASA har inngått en avtale om salg av Elkem til konsernet China National Bluestar Group Co. Ltd. (Bluestar). Prisen er på USD 2 milliarder[1]. Avtalen omfatter divisjonene Elkem Silicon Materials, Elkem Foundry Products, Elkem Carbon og Elkem Solar. Orkla beholder aksjene i Elkem Energi AS, herunder 85%-eierandelen i AS Saudefaldene. Kjøpesummen for aksjene gjøres opp kontant, og tilsvarer en Enterprise Value for Orkla på vel NOK 12,5 milliarder.

"Transaksjonen er i tråd med Orklas strategi om en mer fokusert portefølje med satsing på merkevarer og aluminiumløsninger, samt å redusere konsernets eksponering mot solindustrien. I Bluestar får Elkem en eier som representerer en sterk industriell kultur, og som har kapital og markedsadgang til å videreutvikle Elkems virksomheter, herunder Elkem Solars energieffektive prosess for produksjon av solcellesilisium", sier konsernsjef i Orkla, Bjørn M. Wiggen.

Bluestar er lokalisert i Kina, og er et ledende internasjonalt selskap innenfor kjemikalier og fornybare materialer, med en omsetning i 2010 på over USD 6 mrd. Selskapet har sitt hovedkontor i Beijing. Bluestar eies 80 % av det kinesiske statseide selskapet ChemCina, og 20 % av det amerikanske private equity selskapet Blackstone Group. Siden 2006 har Bluestar gjennomført en rekke internasjonale oppkjøp, deriblant Adisseo og Rhodias silisiumvirksomheter i Frankrike, samt det australske selskapet Qenos.

Gjennomføring av avtalen er bl.a. betinget av at kjøper mottar nødvendige godkjennelser fra berørte konkurransemyndigheter og fra Ministry of Commerce og State Administration of Foreign Exchange i Kina, uten betingelser som vil være urimelig tyngende for virksomhetene eller for kjøper. Kjøpet er allerede godkjent av National Development and Reform Commission of China. Olje- og energidepartementet må gi nødvendige samtykker til overføringen av Elkem Energi AS til Orkla ASA, og til etablering av ny kraftkontrakt mellom Elkem AS og AS Saudefaldene, for å oppfylle stortingsbestemte vilkår om bruk av kraftvolumer i Elkems industrivirksomhet.

Transaksjonen ventes gjennomført i løpet av første halvår 2011.

Det vil bli avholdt en pressekonferanse på Orklas hovedkontor i Karenslyst allé 6 på Skøyen i Oslo i dag kl. 10.00. Pressekonferansen holdes på engelsk og sendes direkte via webcast på www.orkla.no.

[1] Før closing- og kapitalstruktur justeringer

Orkla ASA,
Oslo, 11. januar 2011

Bjørn M. Wiggen, konsernsjef i Orkla ASA, tlf.: +47 22 54 45 38
Helge Aasen, administrerende direktør i Elkem AS og Elkem Solar AS +47 22 45 01 43
Rune Helland, Direktør Investor Relations, Orkla ASA, tlf: +47 22 54 44 11
Johan Chr. Hovland, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt, Orkla ASA,
tlf.: +47 91 76 34 91

Nærmere om Elkem:
Elkem er blant verdens ledende selskaper innenfor miljøvennlig produksjon av metaller og materialer. Hovedproduktene er silisium, høyrent silisium til solarindustrien, spesiallegeringer av ferrosilisium til støperiindustrien, karbon og microsilica. Selskapet har produksjonsanlegg i Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Sør-Afrika og Asia, og et omfattende nett av salgskontorer og agenter i de viktigste markedene. Elkemkonsernet hadde per 31. desember 2009 ca 2 500 ansatte i Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia og Afrika.

Styret i Elkem består av 8 personer fordelt på 6 aksjonærvalgte og 2 ansattevalgte. De ansattevalgte har dessuten 2 varamedlemmer.

Styremedlemmene er:
Bjørn M. Wiggen (styreleder), konsernsjef, Orkla ASA
Terje Andersen, CFO, Orkla ASA
Kjell Sundsli, President Orkla Asia Pacific
Pål Erik Jahren, Chief Risk Officer, Orkla ASA
Tuva Barnholt, SVP Innkjøp og fornyingsstrategi, Borregaard
Tor Gule, CFO, Sapa
Espen Sortevik, ansatterepresentant
Einar Støfringshaug, ansatterepresentant og hovedtillitsmann.

Observatører til styret er: Terje André Hanssen og Per Tronvoll. Varamedlemmer til styret er: Marianne Færøyvik, Sissel Irene Mjøen, Knut Sande, Merete Olaug Smestad Blom, Åke Ansgar Olsen og Heidi Feldborg.

Elkems hovedledelse består av:
Helge Aasen, CEO Elkem og Elkem Solar
Morten Viga, CFO
Katja Lehland, SVP HR
Inge Grubben-Strømnes, SVP  strategi og forretningsutvikling
Håvard I. Moe, SVP teknologi og prosjekter
Kjell Ramsdal, SVP Elkem Silicon Materials
Jean Villeneuve, SVP Elkem Foundry Products
Asbjørn Søvik, SVP Elkem Carbon

I forbindelse med salgsprosessen er det innført et incentivprogram. Totalt kan bonusutbetaling for ledergruppen bli NOK 13 millioner.

Nøkkeltall fra Elkems resultatregnskap og balanse:

Se vedlegg