Carlsberg kjøper sveitsisk bryggeri

Når Carlsberg Breweries er etablert, forutsatt godkjennelse fra relevante myndigheter, vil Feldschlösschen naturlig inngå i Carlsberg Breweries.

Foilene som Carlsberg A/S vil bruke i sin presentasjon av oppkjøpet vil være tilgjengelige på Orklas internettsider fra ca. kl 1130.

Fondsbørsmeddelelse

Carlsberg køber største schweiziske bryggeri Feldschlösschen

Carlsberg A/S køber det største schweiziske bryggeri Feldschlösschen Getränke Holding AG, som er drikkevarevirksomheden i Feldschlösschen-Hürlimann Holding AG, og overtager med tilbagevirkende kraft pr. 1. juli 2000 Feldschlösschen for ca. 870 mio. CHF incl. ekstern gæld - ca. 4,3 mia. DKK.

Feldschlösschen er med en markedsandel på 45 pct. af ølmarkedet den største bryggerivirksomhed og samtidig en af de mest traditionsrige og kvalitetsbevidste virksomheder i Schweiz. Bryggeriet beskæftiger cirka 2.600 medarbejdere, sælger og producerer 2,4 mio. hl øl på fire bryggerier samt 3,3 mio. hl læskedrikke og mineralvand på fire tapperier. Hovedkontoret ligger i Rheinfelden nær Basel.

Ølmærket Feldschlösschen er landets absolut førende mærke med en markedsandel på 24 pct. af det totale ølmarked. Det næststørste ølmærke Cardinal med en markedsandel på 11 pct. er også et Feldschlösschen produkt. Desuden eksporterer Feldschlösschen over 0,2 mio. hl af den alkoholfrie øl Moussy.

Feldschlösschens bestyrelse besluttede at sælge, fordi bryggeriets position ville blive styrket gennem et tilhørsforhold til en stor international bryggerivirksomhed med et stærkt premium mærke som Carlsberg.

Strategisk køb
- Købet af Feldschlösschen passer perfekt med Carlsberg Breweries’ strategi om at være blandt de største på hvert enkelt marked. Desuden er det schweiziske marked både et ret eksklusivt marked og centralt placeret i Europa, udtaler Flemming Lindeløv, administrerende direktør for Carlsberg A/S.

Carlsberg planlægger at introducere lokalbrygget Carlsberg øl på det schweiziske marked, idet Feldschlösschen ikke selv har et internationalt premium mærke i sit sortiment. Internationale ølmærker er i dag et voksende segment på det schweiziske marked med en markedsandel på 20 pct. I dag har Feldschlösschen licensproduktion af Tuborg.

Der afholdes informationsmøde for presse og analytikere
fredag den 3. november kl. 11.30 hos Carlsberg A/S, Ny Carlsberg Vej 100, Valby.

For yderligere information
Adm. direktør Flemming Lindeløv
Tlf. nr. 33 27 33 27
Carlsberg A/S

Ny Carlsberg Vej 100

Portræt af Feldschlösschen Getränke Holding AG

Feldschlösschen Getränke Holding AG er grundlagt i 1876. Virksomheden er i dag resultatet af en række forskellige sammenlægninger i løbet af de seneste årtier. Seneste fusion med Hürlimann koncernen skete i 1996. I den forbindelse oprettedes holdingselskabet Feldschlösschen-Hürlimann Holding AG, som efter salget af drikkevarevirksomheden Feldschlösschen skifter navn til REG Real Estate Group, der beskæftiger sig med investeringer i fast ejendom.

Carlsbergs køb af Feldschlösschen omfatter

* 2.600 medarbejdere
* Hovedkontor i Rheinfelden nær Basel
* Årsomsætning 1998/99 (12 måneder): 1,02 mia. CHF – 5 mia. DKK. Resultat 60 mio. CHF - 293 mio. DKK
* Salg i 1999 - 5,8 mio. hl heraf 2,4 mio. hl øl, 3,3 mio. hl læskedrikke og mineralvand samt 0,1 mio. hl vin
* Produktionssteder
- 2 bryggerier i Rheinfelden
- Brasserie Cardinal Fribourg SA
- Brasserie Valaisanne SA i Sion
- Mineralquelle Eglisau AG
- Passuger Heilquellen AG med aftapningsanlæg i Passugg og Rhäzüns
- Source Arkina SA, Yverdon-les-Bains
* 27 distributionscentre i hele Schweiz - Aigle, Basel, Bern, Biel, Burgdorf, Chur, Delémont, Dietikon, Ebikon, Givisiez, Interlaken, Kehrsatz, La Chaux-de-Fonds, Le Mont-sur-Lausanne, Marin, Rheinfelden, Satigny, Sion, Solothurn, St. Moritz, Taverne, Thun-Gwatt, Wangen b.O., Visp, Wil, Yverdon.

* 5 andre selskaber
- CasaDrink AG, levering af drikkevarer til privatkunder
- DiVino AG, vinhandel
- Gastroservice AG, opstilling og service af fadølsanlæg