Driftsmessig godt kvartal for Orkla

Orklas driftsresultat før amortisering økte i tredje kvartal med 15 prosent til 1,2 milliarder kroner. Samlet driftsresultat så langt i år er på 3,4 mrd. kr, opp fra fjorårets 3,2 mrd.

- Resultatmessig har dette vært et godt kvartal for Orkla, med fremgang for nær sagt alle områder. Vi gleder oss også over investeringsbeslutningen i Elkem Solar. Dette er et spennende fremtidsprosjekt for Elkem og for Orkla, sier konsernsjef Dag J. Opedal.

Merkevarer hadde både salgs- og resultatfremgang i det nordiske markedet, mens enkelte markeder utenfor Norden fortsatt er krevende. Restrukturering og forbedringsprosjekter sammen med fortsatt gode markeder for Sapa i Europa bidro til sterk resultatfremgang for Spesialmaterialer, som omfatter Elkem, Sapa og Borregaard.

Salget av Orkla Media til Mecom Group er gjennomført som forutsatt, og gevinsten fra salget utgjorde 4 milliarder kr.

Orklas resultatet pr. aksje var pr. 3. kvartal på 41,9 kroner, mot 20,2 kr samme tidspunkt i fjor. Netto resultatbidrag fra avhendet virksomhet (Orkla Media) utgjør 20,0 kr pr. aksje.

Ref.:     Rune Helland                    Dir. Investor Relations                       Tel.:  22 54 44 19
            Ole Kristian Lunde            Kommunikasjonsdirektør                   Tel.:  22 54 44 31

Dato:    31. oktober 2006