Felix Abba kjøper Kalev Chocolate Factory

Felix Abba har inngått en avtale om å kjøpe Kalev Chocolate Factory, som er det ledende selskapet innen sjokolade og sukkervarer i Estland, med en historie på over 200 år.

Avtalen innebærer at Felix Abba overtar 100 % av aksjene i Kalev Chocolate Factory (KCF), inkludert fabrikken i Jüri like utenfor Tallinn, produksjonsutstyr og tilhørende varemerker. Selskapet har en årlig omsetning på ca. EUR 28 mill. og 386 ansatte. I tillegg til KCF omfatter kjøpet også virksomhet innen kjeks og melblandinger.

Selskapet ble etablert i 1806, og dagens merker ble lansert i 1948. KCF eier også Maiasmokk, som er den eldste kafeen og bakeriet i hjertet av gamlebyen i Tallinn.

- Dette kjøpet er et viktig steg i vår ekspansjon innen sjokolade og sukkervarer. Det åpner for gode vekstmuligheter i det estiske markedet og er en plattform for videre ekspansjon innen denne kategorien i Finland og Baltikum, sier adm. direktør Clas Göran Hagström i Orkla Foods Fenno-Baltic.

Avtalen må godkjennes av konkurransemyndighetene i Estland.