Hans Johansson får ledande befattning på Sapa

Sapa har sedan länge en stark position som lokal leverantör av byggsystem på flera olika marknader. I takt med att det nya Europa växer fram går utvecklingen mot byggsystem med ett högre teknologiinnehåll och krav på internationellt gångbara byggsystem ökar.

Hans Johansson har en lång och framstående karriär inom Assa Abloy där han började 1989. På Assa Abloy var han senast ansvarig för divisionen EMEA, Assa Abloys verksamheter i Europa, Mellanöstern och Afrika. Verksamheten omsatte MEUR 1 200 och var fördelad på fler än 40 fabriker.

"Sapa ska behålla sin lokala närvaro inom byggsystem och samtidigt driva processen att samordna den verksamhet som vi har på de olika marknaderna. Målet är att kombinera Sapas starka lokala närvaro med de samordnings-möjligheter som en internationell koncern erbjuder. Hans Johanssons långa erfarenhet från Assa Abloy kommer att vara en stor tillgång inom Sapa Building System. Kunder och distributionskanaler liknar varandra i flera avseenden. Hans har också en gedigen erfarenhet av integration av förvärvade enheter och hur samordningsfördelar ska utnyttjas", säger Kåre Wetterberg, VD och koncernchef för Sapa.

Hans Johansson tillträder den 2 maj.

Sapa är en internationell industrikoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt värmeväxlarband i aluminium. Sapa omsätter ca 14  miljarder SEK och har 8 200 anställda i bolag över hela Europa samt i USA och Kina. Företaget är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, telekom-, verkstads- och byggnads­industrin. Sapa ingår i norska Orkla som är noterat på Oslobörsen.
Ytterligare information om Sapa finns på vår hemsida www.sapagroup.com