Jens P. Heyerdahl d.y. ønsker å fratre i løpet av neste år

”Den senere tids hendelser har demonstrert at Orkla-kulturen er bunnsolid. Vi har gode ledere på alle nivåer, og ikke minst viktig for meg: et sterkt tillitsmannsapparat. Det er mange dyktige og motiverte medarbeidere på alle nivåer, med stor arbeidskapasitet og sterk lojalitet til konsernet. Konsernet har i den senere tid til fulle demonstrert sin evne til å levere gode resultater og utvikle seg videre. Derfor har et skifte neste sommer alle forutsetninger for å bli til konsernets beste”.

Heyerdahl, som ble ansatt i Orkla i 1975, har vært konsernsjef i 21 år, og blir om kort tid 58 år gammel. I hans periode som sjef har konsernet vært utviklet fra et beskjedent utgangspunkt frem til dagens posisjon som Norges største private selskap.

Styrets formann Finn Hvistendahl sier i en kommentar at han respekterer den begrunnelse Heyerdahl har gitt for sin beslutning. Samtidig understreker han at Jens P. Heyerdahl d.y. har ledet Orkla gjennom en lang periode preget av vekst, lønnsomhet og høy avkastning for selskapets aksjonærer. Styret er opptatt av at denne gode utvikling kan føres videre i samme hovedretning som nå. Han gir uttrykk for at han overfor styret vil foreslå at adm.dir. Finn Jebsen overtar som Orklas konsernsjef.