Krupskaya og SladCo slås sammen

Orkla Brands har besluttet å fusjonere sine to russiske sjokolade- og godteriselskaper til én enhet kalt Orkla Brands Russia.

Integrasjons­prosessen mellom Krupskaya og SladCo har allerede startet, og den nye organisasjonen vil være operativ fra 25. februar 2011. Orkla Brands Russia vil ha om lag 3.350 ansatte og en omsetning på ca. 1,3 milliarder kroner. Hovedkvarteret vil ligge i St. Petersburg.

Vadim Ter-Israelyan er utnevnt til adm. direktør i Orkla Brands Russia. Han begynner i sin nye stilling fra 24. februar. Styreformann blir Paul Jordahl, adm. direktør i Orkla Brands International.

- Ved å kombinere det beste fra de to organisasjonene vil vi styrke vår konkurransemessige posisjon i et krevende russisk marked. Etableringen av Orkla Brands Russia er et viktig skritt i vår langsiktige satsing i det russiske sjokolade- og godterimarkedet. Vi vil videreføre og utvikle de lokale merkene, og derigjennom opprettholde en stolt russisk tradisjon og historie, sier Paul Jordahl.

SladCo har vært eid av Orkla siden 2005. Selskapet hadde en omsetning på 741 mill. kroner og 2.100 ansatte i 2010. SladCo er markedsleder i Ural-regionen og Sør-Volga, med produksjon i Ektaterinburg og Ulyanovsk.

Krupskaya ble kjøpt av Orkla i 2006. Selskapet ligger i St. Petersburg, og er markedsleder i Nordvest-Russland. I 2010 hadde selskapet en omsetning på 585 mill. kroner og 1.250 ansatte. De siste årene har Krupskaya styrket sin posisjon i Nordvest-Russland gjennom oppkjøp av flere selskap og merker.

Vadim Ter-Israelyan (44) har vært adm. direktør i SladCo siden 2007. Han er utdannet diplomingeniør fra Yerevan Engineering University og har en MBA i økonomi fra AUAC, California. Han har bred erfaring innen ledelse og salg fra Unilever, Wimm-Bill-Dann og Kraft Russia.

Philip Wegh (52) har vært adm. direktør i Krupskaya siden 2007. Han har takket ja til stillingen som Director Operations i Jotun. Wegh vil få ansvaret for å bygge en ny fabrikk for Jotun i St. Petersburg-området. Han begynner i sin nye stilling 1. april.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Håkon Mageli, direktør Corporate Affairs, Orkla Brands på +47 928 45 828

St. Petersburg, 24. februar 2011