Lakrisgründere selger til Orkla

Orkla Confectionery & Snacks Norge kjøper selskapet Lakrisgutta AS.

Lakrisgutta ble etablert i 2009, og startet som en liten utfordrer med gatesalg og en iøynefallende campingvogn. Nå selges lakriseventyret til Orkla Confectionery & Snacks Norge, som har sterke merker som KiMs, Nidar og Sætre.

Lakrisgutta utvikler, markedsfører og selger godterier med egne merker og unike smaker. I
2014 omsatte selskapet for 16,8 mill. kroner. Om lag 70 % av omsetningen kommer fra dagligvarehandelen. I løpet av de siste årene har selskapet fått solide markedsposisjoner innen lakris og kjærlighet på pinne, og er i fortsatt vekst.

«Fersk lakris i metervis», kjærligheten «Popit» og nylanseringen «Funky Fudge» er hovedproduktene til Lakrisgutta. Selskapet er kjent for innovative salgsløsninger i butikk og utradisjonell markedsføring.

- Lakrisgutta tilbyr en slags "torghandlervariant" av lakris og har skapt et merke med mye begeistring. De har utviklet det norske markedet for slike produkter på en imponerende måte. Vi ser vekstmuligheter med oppkjøpet, og selskapet passer godt til våre posisjoner innen lakris og sukkervarer, sier adm. direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks Norge. Hun mener Orkla kan tilføre kompetanse og vil utvikle produktene videre til glede for forbrukere og kunder.

- Etableringen av Lakrisgutta har betydd mye hardt arbeid over flere år. Nå var det riktig å la noen andre utvikle selskapet videre. Det gir en god følelse at merkevareselskapet Orkla overtar, og vi har tro på at de med respekt vil bygge videre på det vi har skapt, sier Tobias Martin Karem i Lakrisgutta.

Lakrisgutta overtas med regnskapsmessig virkning fra 1. oktober 2015. Selskapet har tre ansatte. Gründerne bak Lakrisgutta vil bistå i en overgangsperiode for å sikre en god overlevering til ny eier. Detaljer rundt integreringen av selskapet i Orkla Confectionery & Snacks Norge vil bli avklart senere.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Orkla Confectionery & Snacks er ett av fem forretningsområder i Orkla. Forretningsområdet hadde i 2014 en omsetning på om lag 5 mrd. kroner og 2.359 ansatte ved årsskiftet. Selskapene i Orkla Confectionery & Snacks er Orkla Confectionery & Snacks Norge, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, KiMs i Danmark, Orkla Confectionery & Snacks Finland, Latfood og NP Foods i Latvia og Kalev i Estland.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare og storhusholdning i Norden og Baltikum. I tillegg har konsernet gode posisjoner innenfor enkelte produktgrupper i India, Tsjekkia og Østerrike. Orkla er også en betydelig leverandør til det europeiske bakerimarkedet. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo, Norge. Konsernet hadde pr. 31. desember 2014 en omsetning på 30 mrd. kroner og 13.000 medarbeidere.

Oslo, 9. september 2015

Kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge