Lennart Evrell blir ny VD i Sapa - Kåre Wetterberg slutar

Styrelsen uttrycker stor uppskattning och tacksamhet för Wetterbergs insatser.
-          Kåre Wetterberg har spelat en central roll i utvecklingen av Sapa till ett av de ledande aluminiumprofilbolagen i världen, säger styrelseordförande Ole Enger.

Lennart Evrell tillträder som ny VD. Evrell kommer närmast från en befattning som koncernchef för Munters, som är världsledande inom produkter och tjänster för fuktreglering. Evrell (51) har suttit i Sapas styrelse sedan 2001. Han är civilingenjör och civilekonom och har tidigare bakgrund från Asea, Atlas Copco och Sphinx Gustavsberg.
Kåre Wetterberg lämnar företaget 1 augusti 2006, då Lennart Evrell tillträder.

Sapa står inför stora utmaningar, i en bransch präglad av betydande överkapacitet och pressade marginaler. Sapa ska möta utmaningarna med ett förstärkt förbättringsarbete och med ökad effektivitet i hela värdekedjan och med skräddarsydda kundlösningar. Den decentraliserade besluts- och organisationsmodellen står fast.

Styrelsens uppfattning är att Lennart Evrell har de kvaliteter som krävs för att föra Sapas succé vidare med hög tillväxt och tillfredställande lönsamhet.

Sapa är en internationell industrikoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt värmeväxlarband i aluminium. Sapa omsätter ca 14 miljarder SEK och har ca 7 900 anställda i bolag över hela Europa samt i USA och Kina.
Sapa är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, telekom-, verkstads- och byggnadsindustrin.
Ytterligare information om Sapa finns www.sapagroup.com