Ny konserndirektør finans og CFO i Orkla ASA

Arve Regland er utnevnt til ny konserndirektør finans og CFO i Orkla ASA og tiltrer 1. juni 2024.

Arve Regland kommer fra investeringsselskapet Melesio. I perioden 2019 til 2023 var han CFO i Fredensborg og datterselskapet Heimstaden. Fra 2014 til 2019 var han i Entra, først som CFO og de siste fire årene som CEO. Regland har også jobbet i ABG Sundal Collier og Arthur Andersen/Ernst & Young. Han er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og har en MBA (høyere revisorstudium) fra Norges Handelshøyskole.

Regland etterfølger Harald Ullevoldsæter, som etter eget ønske vil trappe ned frem mot pensjon i mai neste år. Ullevoldsæter har vært konserndirektør finans og CFO i Orkla ASA siden 2020, og kom da fra en stilling som konserndirektør for økonomi og IKT i Nortura SA. Han hadde også en rekke lederstillinger innen økonomi og finans i Orkla i perioden 1996 til 2014. Ullevoldsæter vil frem til han slutter i Orkla fortsette som styreleder for Orklas Business Service-selskaper; Orkla Procurement Company, Orkla IT og Orkla Financial Services. Han vil også ha ansvar for utvalgte prosjekter og oppgaver i Orkla ASA, og rapportere til konsernsjef Nils K. Selte.

– Jeg vil rette en stor takk til Harald for hans verdifulle bidrag til Orkla gjennom mange år. De siste fire årene har han gjort en uvurderlig jobb som CFO og vært sentral i Orklas omstilling mot å bli et industrielt investeringsselskap. Jeg er glad for at vi får beholde hans erfaring og kompetanse i en periode også fremover. Samtidig gleder jeg meg over at Arve blir en del av laget i Orkla ASA. Arve har en solid kompetanse og erfaringsbakgrunn fra finans, investeringsselskaper og børsnoterte selskaper. Jeg er trygg på at han vil fylle rollen som CFO på en utmerket måte, sier konsernsjef Nils K. Selte.

Regland vil bli del av Orkla ASAs ledergruppe og Investment Committee, og han vil rapportere til konsernsjefen.

Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap innenfor merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Den nåværende investeringsporteføljen består av 12 selskaper innen blant annet maling, matvarer, matingredienser, godteri og snacks, kosttilskudd, rengjøringsprodukter og personlig pleie. Ved årsskiftet hadde Orkla 19.671 ansatte samt 114 fabrikker i 24 land.

Oslo, 16. februar 2024