Ny konserndirektør Operations i Orkla

Johan Clarin (42) er utnevnt til konserndirektør Operations i Orkla ASA.

Johan Clarin har siden 2009 vært leder for produksjon og logistikk globalt i Sony Mobile Communications AB, med base i Kina, samtidig som han de senere årene også har vært adm. direktør for Sony Mobiles kinesiske joint venture. Siden 2007 har han også hatt flere andre lederstillinger i Sony Mobile, og i perioden 1997-2006 var han Senior Manager i Accenture AB. Clarin har en mastergrad i Business Administration fra Göteborgs universitet.

Clarin vil starte i stillingen 15. september 2013. Han blir en del av Orklas konsernledelse og vil rapportere til Orklas konsernsjef Åge Korsvold.

- Vi gleder oss over at Clarin har takket ja til stillingen som konserndirektør Operations. Effektiv drift og evne til å ta ut synergieffekter er en forutsetning for at Orkla skal være konkurransedyktig i alle ledd. Clarin har med sin bakgrunn innen produksjon og logistikk i store internasjonale selskaper mye å tilføre oss, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla.

Clarin vil som konserndirektør Operations få et overordnet ansvar for fabrikkstruktur, logistikk, HMS, innkjøp og operational exellence.

Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Norge. Selskapet er Nordens ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvarehandel og storhusholdning. Orkla har også flere sterke posisjoner i India, Russland og Østerrike. I tillegg er forretningsområdet Orkla Food Ingredients en betydelig leverandør til det europeiske bakerimarkedet. Orkla hadde i 2012 en omsetning på ca. 30 mrd. kroner. Ved årsskiftet hadde selskapet 28.000 ansatte, hvorav om lag halvparten var i merkevareområdet.

Oslo, 14. august 2013

Påtroppende konserndirektør Operations