Orkla - resultat 2. kvartal 2008

Hovedtrekk

•     Orklas driftsresultat (EBITA) i 1. halvår endte på 2.292 mill. kroner (2.661 mill. kroner)1, mens EBITA for 2. kvartal isolert ble 1.230 mill. kroner (1.194 mill. kroner)1.
  •     For Orkla Brands fortsatte den positive resultatutviklingen i 2. kvartal og pr. 1. halvår var den underliggende2 økningen i EBITA på 8 %.
  •     Til tross for volumnedgang i 2. kvartal hadde Orkla Aluminium Solutions tilfredsstillende resultat i 1. halvår. Markedsutsiktende er imidlertid klart svakere i Europa, og det er fortsatt ikke tegn til bedring i USA.
  •     Innenfor Orkla Materials preges resultatet for Elkem også i 2. kvartal av lavt resultatbidrag fra aluminium og planlagt økt kostnadsføring i Elkems solarprosjekt. Sammen med lavere resultatbidrag fra energihandel i 1. kvartal bidro dette til at Elkems resultat i 1. halvår var 379 mill. kroner svakere enn i fjor. Borregaard hadde resultatfremgang også i 2. kvartal, men markedsutsiktene for viktige produktområder er svakere fremover.
  •     Resultatbidraget fra Orkla Associates er positivt påvirket i 2. kvartal med 830 mill. kroner fra gevinst ved salg av Orklas eierandel i ­Hjemmet Mortensen. REC hadde i 2. kvartal EBITDA som økte med 10 % til 889 mill. kroner, mens Jotun fortsatte den positive trenden.
  •     Orkla Financial Investments har i tråd med IFRS nedskrevet porteføljeinvesteringer med 527 mill. kroner i 2. kvartal. Pr. 1. halvår utgjør ­nedskrivningene 1.056 mill. kroner. Dette bidrar til et regnskapsmessig tap på porteføljeinvesteringer i 1. halvår på -183 mill. kroner.
  •     Aksjeporteføljen hadde pr. 1. halvår avkastning på -8,3 % mot -16,9 % for Morgan Stanley Nordic Index (Oslo Børs Benchmark Index -5,6 %).
  •     Resultat før skatt i 1. halvår ble 3.379 mill. kroner (6.558 mill. kroner)1, mens det for 2. kvartal isolert ble 2.498 mill. kroner (3.053 mill. kroner)1.
    KONSERNET
    Orklas driftsinntekter i 1. halvår ble 34.513 mill. kroner (27.937 mill. kroner)1, mens driftsinntektene i 2. kvartal isolert ble 17.569 mill. kroner (14.049 mill. kroner)1. Konsolideringen av Alcoas profilvirksomhet i Orkla Aluminium Solutions forklarer en stor del av inntektsveksten da denne virksomheten inngår i tallene fra og med 3. kvartal i fjor. Underliggende2 var det imidlertid fremgang for alle forretnings­områdene innen industrivirksomheten. Den norske kronen har i 1. halvår 2008 vært vesentlig sterkere enn i fjor, spesielt målt mot USD, men også mot eurorelaterte valutaer. Dette har medført en negativ valutaomregningseffekt som påvirker driftsinntektene med -1.347 mill. kroner så langt i 2008 og -637 mill. kroner i 2. kvartal.

Konsernets EBITA økte i 2. kvartal med 3 % til 1.230 mill. kroner (1.194 mill. kroner)1, mens EBITA pr. 1. halvår var 2.292 mill. kroner (2.661 mill. kroner)1. Orkla Brands og Borregaard hadde resultatfremgang i kvartalet. Dette ble motvirket av fortsatt svak resultatutvikling for Elkem Aluminium, økt kostnadsføring i Elkem Solar samt lavere aktivitet og resultatbidrag for Orkla Finans. For konsernet totalt sett er EBITA negativt påvirket av valutaomregningseffekter med -65 mill. kroner så langt i året og -32 mill. kroner i kvartalet.

Orkla har i 2. kvartal inngått avtale med Egmont om salg av Orklas aksjer i Hjemmet Mortensen AS. Egmont overtar Orklas 40 % minoritets­andel for 950 mill. kroner. I tillegg mottok Orkla i 2. kvartal 72 mill. kroner i utbytte fra Hjemmet Mortensen, relatert til regnskapsåret 2007. Aksjesalget medfører en bokført gevinst for Orkla i 2. kvartal på 830 mill. kroner. Denne inngår i regnskapet på linjen for resultat fra tilknyttede selskaper. Kontantstrømeffekten av transaksjonen vil komme i 2. halvår 2008.

Eierandelene i REC (39,73 %) og Jotun (42,5 %) presenteres etter egenkapitalmetoden på linjen for tilknyttede selskaper. Resultatbidraget fra tilknyttede selskaper så langt i år utgjør i sum 1.332 mill. kroner (646 mill. kroner)1, mens bidraget i kvartalet var 1.153 mill. kroner (294 mill. kroner)1. Herav utgjør Orklas resultatbidrag fra REC så langt i 2008 280 mill. kroner (487 mill. kroner)1 hvorav 196 mill. kroner (198 mill. kroner)1 er bidraget i 2. kvartal.

Aksjeporteføljen hadde ved utgangen av 1. halvår en avkastning på -8,3 % mot Morgan Stanley Nordic Index -16,9 % (Oslo Børs ­Benchmark Index -5,6 %). Det ble i kvartalet realisert brutto portefølje­gevinster på 663 mill. kroner, men nedskrivninger i tråd med IFRS på 527 mill. kroner gjør at porteføljegevinster og ­endring i virkelig verdi på tilknyttede selskaper ble 112 mill. kroner (1.011 mill. kroner)1. Mottatte utbytter utgjorde i 2. kvartal 310 mill. kroner (413 mill. kroner)1.

Orklas resultat pr. aksje utvannet ble i 1. halvår 2,5 kroner, mens det grunnet høye porteføljegevinster og øvrige finansielle gevinster var 5,3 kroner i 1. halvår 2007. Etter 1. halvår er det for 2008 anslått en skatteprosent på cirka 21 %.

1 Tall i parentes er for tilsvarende periode foregående år.
    2 Eksklusiv kjøpte og solgte virksomheter samt valutaomregningseffekter.

Orkla ASA,
    Oslo, 13. august 2008