Orkla - resultat 4. kvartal 2007

Hovedtrekk:

- Resultat pr. aksje for 2007 ble 8,2 kroner mot 10,9 kroner (6,9 kroner korrigert for engangseffekt fra salget av Orkla Media) i 2006. Styret foreslår å øke utbyttet med 12,5 % til 2,25 kroner.

- Resultat før skatt i 4. kvartal endte på 1.267 mill. kroner (2.965 mill. kroner)1. Realiserte porteføljegevinster var i underkant av 1,4 mrd. kroner lavere enn 4. kvartal i fjor. For året som helhet var porteføljegevinstene i 2007 drøye 350 mill. kroner høyere enn i 2006.

- Orklas driftsresultat før amortisering, restruktureringer og vesentlige nedskrivninger (EBITA) ble i 4. kvartal 1.219 mill. kroner (1.652 mill. kroner)1.

- Orkla Materials hadde et resultat som var 264 mill. kroner lavere enn 4. kvartal i fjor. Utløp av kraftkontrakter i Borregaard og vesentlig lavere resultatbidrag fra krafthandel i Elkem representerte til sammen et resultatavvik på cirka -170 mill. kroner. Svekket USD, oppstart av Anodefabrikken i Mosjøen og økte råvarekostnader bidro til et svakt resultat for Elkem Aluminium, vel 100 mill. kroner lavere enn i fjor.

- Resultatutviklingen for Orkla Branded Consumer Goods var i hovedsak som forventet og påvirkes fortsatt negativt av økte priser på innsatsfaktorer og utfordrende markedssituasjoner for enkelte av enhetene i Orkla Foods. Forbedringsplanen i Orkla Foods implementeres løpende og resultatavviket i 4. kvartal var relativt sett noe mindre enn de to foregående kvartalene.

- Innen Orkla Aluminium Solutions fortsetter integrasjon av Alcoas profilvirksomheter som forutsatt. EBITA er i 4. kvartal belastet med oppstarts- og integrasjonskostnader i størrelsesorden 60 mill. kroner. I tillegg er det under restrukturering og vesentlige nedskrivninger avsatt 309 mill. kroner for restrukturering av ­produksjonsstrukturen i nye Sapa AB. Heat Transfer og Building System fortsatte den positive ­resultatutviklingen.

- Resultatbidraget fra Orkla Associates ble betydelig høyere i 2007 enn i 2006. REC hadde i 4. kvartal EBITDA på 848 mill. kroner (676 mill. kroner)1, mens Jotun viste god omsetningsvekst også mot slutten av året.

- Aksjeporteføljen hadde i 2007 en avkastning på 16,2 %, sammenlignet med 11,7 % og 11,5 % for henholdsvis Morgan Stanley Nordic Index og Oslo Børs Benchmark Index.

KONSERNET
Orklas driftsinntekter ble i 4. kvartal 18.135 mill. kroner. Av omsetningsøkningen på 24 % eller 3.555 mill. kroner, kommer 2.969 mill. kroner fra de tidligere Alcoaenhetenes bidrag til sammenslåingen av Sapas og Alcoas profilvirksomhet. Den norske kronen har i kvartalet vært vesentlig sterkere enn i fjor målt både mot USD og eurorelaterte valutaer. Dette har medført -1.068 mill. kroner i negativ valutaomregningseffekt på driftsinntektene. For året som helhet ble driftsinntektene 63.867 mill. kroner, hvilket er en økning på 21 % fra 2006. En vesentlig del av omsetningsøkningen forklares av den sammenslåtte profilvirksomheten, hvor virksomhetene fra Alcoa har bidratt med en omsetning på 7.609 mill. kroner i løpet av de siste 7 månedene i 2007. Negativ valutaomregningseffekt for hele 2007 utgjorde -1.040 mill. kroner.

EBITA ble i 4. kvartal 1.219 mill. kroner (1.652 mill. kroner)1. Negative valutaomregningseffekter utgjorde
-36 mill. kroner i kvartalet. Bortfall av kontraktskraft og lavere gevinst fra krafthandel bidro til at energivirksomhetene i Elkem og Borregaard hadde et resultat som samlet sett var vel 170 mill. kroner svakere enn et meget godt 4. kvartal i 2006. Elkem Aluminium hadde et svakt kvartal med resultat cirka 100 ill. kroner bak i fjor. Halvparten av avviket forklares av svakere USD mot NOK, men økte priser på innsatsfaktorer, og engangskostnader ­knyttet til igangkjøring av den nye anodefabrikken i Mosjøen virket også negativt. Realisert tap på aluminium hedging utgjorde 75 mill. kroner i kvartalet og 375 mill. kroner for året som helhet. Orkla Foods hadde også i 4. kvartal et lavere resultat enn i fjor, men avviket var relativt sett noe lavere enn tidligere perioder. Kostnader av engangskarakter knyttet til oppstart og integrering av Alcoas profilvirksomhet ­belastet ­resultatet i Orkla ­Aluminium Solutions med anslagsvis 60- 80 mill. ­kroner. Sapa Heat ­Transfer og Building System hadde et nytt godt kvartal med resultatfremgang. For Elkems silisiumvirksomhet og ­Borregaards ­kjemivirksomhet var det også underliggende positiv utvikling drevet av gode markeder. EBITA ble for året som helhet 5.112 mill. kroner, på nivå med 2006. Negativ valutaomregningseffekt på driftsresultatet utgjorde -34 mill. kroner for hele 2007.

Arbeidet med restruktureringen av produksjonsstrukturen i det ­sammenslåtte profilselskapet, Sapa AB, gjennomføres som forutsatt og det er avsatt 309 mill. kroner i kvartalet under restruktureringer og vesentlige nedskrivninger, relatert til restrukturering primært i UK, Spania og USA. I 2004 ble det avsatt 765 mill. kroner for tap og restrukturering av Borregaards internasjonale finkjemivirksomhet og Denofas olje og fettvirksomhet. Dette arbeidet har gått i henhold til plan og de vesentligste tiltakene er gjennomført. Arbeidet omhandler imidlertid virksomheter både i Norge, Italia, Kina og Brasil og kostnadene kan bli noe høyere enn først beregnet før alle prosesser endelig er avsluttet. Det er derfor besluttet å øke avsetningene med 75 mill. kroner, som er ­belastet resultatlinjen for restruktureringer og vesentlige ­nedskrivninger.

Eierandelene i REC (39,73 %) og Jotun (42,5 %) presenteres etter egenkapitalmetoden på linjen for tilknyttede selskaper. Orklas resultatbidrag fra REC ble i 4. kvartal -3 mill. kroner (103 mill. kroner)1 og for året som helhet 607 mill. kroner (128 mill. kroner)1. Resultatbidraget fra Jotun i 2007 var 209 mill. kroner (151 mill. kroner)1.

Realiserte porteføljegevinster utgjorde 337 mill. kroner i kvartalet (1.716 mill. kroner)1, mens mottatte utbytter utgjorde 357 mill. kroner (52 mill. kroner)1. Markedsverdien av Aksjeporteføljen var ved utgangen av året 17.513 mill. kroner og resultatreserven utgjorde 3.810 mill. kroner. Aksjeporteføljen hadde i 2007 en avkastning på 16,2 % mot Morgan Stanley Nordic Index 11,7 % og Oslo Børs Benchmark Index 11,5 %.

I forbindelse med oppkjøp i REC i 1. kvartal 2007 utstedte Orkla tre salgsopsjoner i REC til Q-Cells AG. Løpende endringer i verdien på disse skal etter IFRS resultatføres, og i 4. kvartal medførte ­verdiendringen en kalkulatorisk finanskostnad på -33 mill. kroner.

Orklas resultat pr. aksje utvannet ble 8,1 kroner i 2007 mot 10,9 kroner i 2006. Fjoråret var positivt påvirket med en engangseffekt på 4 kroner pr. aksje fra salget av Orkla Media. Korrigert for ikke videreført virksomhet og amortiseringer samt restruktureringer og vesentlige nedskrivninger, ble resultat pr. aksje 9,0 kroner, en økning på 1,7 kroner fra 2006. Fremgangen fra i fjor skyldes primært økte gevinster fra salg av finansielle aktiva og økt resultatbidrag fra tilknyttede selskaper. Skatteprosenten for 2007 ble 16,0 %. Styret foreslår et ordinært utbytte på 2,25 kroner pr. aksje for 2007, opp fra 2,0 kroner pr. aksje i 2006.

(1 Tall i parentes er for tilsvarende periode foregående år)

Orkla ASA,
Oslo, 14. februar 2008