Orkla ASA: Kjøpet av Rieber & Søn er nå gjennomført

Orkla ASA har gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Brands AS (heretter Orkla) i dag gjennomført avtalen om kjøp av 69.900.380 aksjer i Rieber & Søn ASA (RIE), jf. børsmelding av 20. august 2012.

Kjøpesum pr. aksje med tillegg av påløpte renter utgjør kr 67,45. Etter kjøpet eier Orkla 90,11 % av aksjene i RIE.

Selgere av aksjene er AS Atlantis Vest (34.427.090 aksjer, tilsvarende 44,38 %), Zee Ploeg AS (33.773.290 aksjer, tilsvarende 43,54 %) og Flu AS (1.700.000 aksjer, tilsvarende 2,19 %). Ingen av selgerne eier aksjer i Rieber & Søn etter gjennomføringen av transaksjonen. Fritz Rieber, som er styremedlem i de selgende selskaper, eier ingen aksjer i RIE, men nærstående eier til sammen 1.038 aksjer.

Orkla vil fremsette et pliktig tilbud til de resterende aksjonærene i selskapet basert på samme kjøpesum pr. aksje som er betalt til Rieber-familien. Parallelt vil det bli besluttet å tvangsinnløse minoritetsaksjonærene, og deretter vil det bli søkt om at selskapet ikke lenger skal være notert på Oslo Børs.

- Vi har stor respekt for selskapets tradisjoner og hva det har oppnådd. Samlet sett vil Rieber & Søn og Orkla fremstå som det ledende nordiske matvarekonsernet, med kompetanse og ressurser til å utvikle sterke lokale produkter og merker i konkurranse med internasjonale aktører, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla.

- Rieber-familien har vært hovedeier av Rieber & Søn siden det ble etablert i 1839. Vi er trygge på at Orkla er den beste industrielle løsningen, sier Fritz Rieber på vegne av Rieber-familien.

Rieber & Søn har en rekke kjente merkevarer og virksomheter: Toro er Norges ledende leverandør av blant annet sauser, supper og ferdigretter. Andre kjente norske merker i Rieber & Søns portefølje er Denja, Mr. Lee, Vossafår og Vestlandslefsa. Vitana er en av Tsjekkias største og mest tradisjonsrike næringsmiddel­produsenter. K-Salat har en god posisjon både i Sverige og Danmark innenfor majones, remulade og salater. Delecta er ett av Polens ledende dessert- og bakemiksmerker. Frödinge er markedsleder innen kjølte og fryste kaker og desserter i Sverige. Chaka er et kjent russisk merke for nøtter. Bähncke er markedsleder i det danske senneps­markedet. I tillegg er Rieber & Søn leverandør til storhusholdnings­sektoren i Norge, Sverige, Danmark, Tsjekkia og Slovakia.

Oslo, 26. april 2013

Telefon: +47 928 45 828

Direktør Investor Relations
Rune Helland
Telefon: +47 977 13 250

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.