Orkla ASA: Orkla kjøper en ledende leverandør av malerverktøy i Storbritannia

Orkla har gjennom sitt heleide datterselskap Orkla House Care Norge AS inngått avtale om å kjøpe L.G. Harris & Co. Limited («Harris»), en ledende leverandør av «gjør-det-selv»-malerverktøy i Storbritannia. Med dette kjøpet dobler Orkla House Care sin virksomhet.

Harris er markedsledende innen malerverktøy i det britiske «gjør-det-selv»-markedet, med velkjente merkevarer som Harris, Lynwood, Harris Victory og T-Class. Det vesentligste av selskapets salg er i det britiske markedet, men det er også noe eksportvirksomhet.

- Med veletablerte merkevarer og solide kunderelasjoner har Harris en ledende markedsposisjon i Storbritannia. Orkla House Care og Harris utfyller hverandre godt. Med kjøpet av Harris styrker Orkla House Care sin tilstedeværelse i Storbritannia betydelig og utvider porteføljen i «gjør-det-selv»-markedet, sier Bjørn Drabløs, adm. direktør Orkla House Care.

Orkla House Care eier merkevarene Jordan, Anza, Spekter og Hamilton. Orkla House Care er en ledende leverandør av malerverktøy i Norden og i det profesjonelle markedet i Storbritannia, og er en av Europas største produsenter av malerverktøy.

Harris eier to fabrikker, hvorav den ene er lokalisert i Stoke Prior i Bromsgrove, utenfor Birmingham (Storbritannia) og den andre i Zhaoqing City i Guangdong-provinsen (Kina). Til sammen har Harris nesten 1.000 ansatte. Selskapets hovedkontor ligger i Bromsgrove.

Harris eier også 50 % i et joint venture med en lokal partner i India for å betjene det indiske markedet. I tillegg eier selskapet en minoritetsandel i en produsent av malerverktøy på Sri Lanka.

Harris benytter delt regnskapsår fra juli til juni for sine regnskap. For siste 12 måneder pr. mars 2016, oppnådde Harris salgsinntekter på GBP 60,9 mill. (ca. 718 mill. kroner) og et EBITDA-resultat på GBP 5,7 mill. (ca. 67 mill. kroner) (ureviderte tall).

Harris ble etablert i 1928 og eies av familien Harris, samt selskapets ledelse og medarbeidere. Partene er blitt enige om en kjøpesum på GBP 55 mill. (på gjeldfri basis) (ca. 648 mill. kroner).

Avtalen er betinget av godkjennelse fra britiske konkurransemyndigheter.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2015 en omsetning på ca. 33 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet 14.670 ansatte.

Forretningsområdet Orkla Care omfatter fem merkevarevirksomheter med hjemmemarkeder primært i Norden. Forretningsenhetene som inngår i Orkla Care, er Orkla Home & Personal Care (vaskemidler og produkter til personlig pleie), Lilleborg Profesjonell (totalleverandør av hygiene- og rengjøringsløsninger), Orkla Health (kosttilskudd og helseprodukter), Pierre Robert Group (basisplagg til dame, herre og barn) og Orkla House Care (malerverktøy og rengjøringsprodukter).

Oslo, 3. mai 2016

Tlf.: +47 928 45 828