Orkla ASA: Peter A. Ruzicka slutter som konsernsjef i Orkla

Peter A. Ruzicka (54) har meddelt styret i Orkla ASA at han ønsker å fratre som konsernsjef. Han vil stå i stillingen frem til Orkla har presentert resultatet for første kvartal 2019 den 7. mai i år.

- Etter fem år som konsernsjef i Orkla har jeg kommet frem til at tiden nå er inne for å levere stafettpinnen videre. Det har vært fem innholdsrike år der Orkla har opplevd god fremgang på mange områder. Konsernet er godt posisjonert for fremtiden, sier Peter A. Ruzicka.

Ruzicka tiltrådte stillingen som konsernsjef 10. februar 2014. Han var styremedlem i Orkla i perioden 2008-2014 og i perioden 2003-2005. Han var medlem av bedriftsforsamlingen i 2006-2007.

- På vegne av styret vil jeg få takke Peter for flott innsats og godt samarbeid. Peter har på en utmerket måte ledet Orkla i overgangen fra å være et industrielt konglomerat til å bli et mer rendyrket merkevareorientert selskap. Jeg er dypt takknemlig for den jobben han har utført som leder for Orkla, sier styreleder Stein Erik Hagen.

Ruzicka vil representere Orkla i styret i Jotun A/S etter sin fratredelse.

Arbeidet med å finne Ruzickas etterfølger som konsernsjef starter umiddelbart. Terje Andersen (61) vil bli konstituert som konsernsjef fra 7. mai inntil en ny konsernsjef er på plass. Andersen har vært i Orkla siden 1989 og har siden 2014 hatt stillingen som CEO for Orkla Investments. Han var CFO i Orkla fra 2003 til 2014 og en del av konsernledelsen i perioden 2005-2018. Han er bl.a. styremedlem i Jotun AS og Borregaard ASA.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.500 ansatte.

Oslo, 18. mars 2019

Ref.