Orkla ASA: Sapa (joint venture) - Offentliggjøring av resultater for 3. kvartal 2016

·           Økte marginer
·           Forbedret kostnadsposisjon
·           Fortsatt økning i underliggende EBIT

Underliggende EBIT for Sapa økte sammenlignet med samme kvartal året før og ble drevet av høyere marginer og kontinuerlige forbedringer. Forbedringene ble delvis motvirket av noe lavere salgsvolumer, hovedsakelig i USA.

Sammenlignet med samme periode i fjor, økte markedsetterspørselen med 0,7 % i Nord-Amerika og 2,1 % i Europa. I Nord-Amerika bidro økt aktivitet innen bygg- og anleggsmarkedet og økende etterspørsel i bilindustrien positivt, mens transportindustrien opplevde lavere etterspørsel. I Europa var det en positiv utvikling fra bil- og transportindustrien og et mer sammensatt bilde innen bygg- og anleggsmarkedet.

Underliggende EBIT hittil i år økte sammenlignet med samme periode i fjor, drevet av de samme hovedfaktorene som for 3. kvartal.

Fremover forventes det en fortsatt moderat markedsvekst i Europa, mens enkelte markedssegmenter i Nord-Amerika viser tegn til utflating. I både Nord-Amerika og Europa bidrar aluminiumsubstitusjonen i bilindustrien positivt.

Hovedtall - Sapa (100 %)

NOK million  Q3-16 Q3-15 YTD-16 YTD-15 FY15