Orkla blant verdens mest bærekraftige selskaper

Orkla er inkludert på Corporate Knights Global 100 - listen over verdens mest bærekraftige selskaper som ble presentert under World Economic Forum i Davos 23. januar.

Listen er en rangering av de 100 mest bærekraftige selskapene i verden. Den bygger på en analyse av i alt 5.994 selskaper. Orkla er for første gang inkludert på listen, som ett av to norske selskaper.

- Global 100-selskapene utgjør topp 2 % blant selskaper med en omsetning på minst 1 milliard dollar når det gjelder bærekraftsresultater. Orkla er i år rangert som nr. 87 på den samlede listen. Orklas styrker knyttet til karbonproduktivitet, forholdet mellom konsernsjefens kompensasjon og gjennomsnittlig lønn for ansatte, samt styremangfold har bidratt til selskapets plassering, kommenterer Michael Yow, Corporate Knights Research Director.

Orkla er ett av tre selskaper innen Food Products, i godt selskap med McCormick (23) og Nestlé (50).

- Vi har store ambisjoner for Orklas arbeid med bærekraft og det er hyggelig å få tilbakemeldinger som viser at det langsiktige arbeidet vårt gir resultater. Bærekraftsarbeidet vårt blir stadig viktigere for å skape vekst og bygge tillit, sier Peter A. Ruzicka, konsernsjef i Orkla.

Kunder og forbrukere blir mer opptatt av å velge bærekraftige produkter:

-  Stadig flere mennesker er opptatt av å bidra til mindre matavfall, lavere forbruk av plast og gode arbeidsforhold i leverandørkjeden. I Orkla ønsker vi å være med på å utforme fremtidens løsninger for våre produkter, sier Ruzicka.

Om Corporate Knights 2018 Global 100:

• Corporate Knights er et kanadisk selskap som produserer artikler, analyser og annen finansiell informasjon.
  • Listen Corporate Knights Global 100 offentliggjøres under World Economic Forum i Davos 23. januar 2018.
  • Rangeringen baserer seg på en analyse av 5.994 selskaper som er analysert opp mot globale konkurrenter basert på 17 kvantitative key performance indicators.
  • To norske selskaper er inkludert på listen i 2018, Storebrand (38) og Orkla (87)
  • For komplett resultat, se: http://www.corporateknights.com/reports/2018-global-100/

Oslo, 23. januar 2018

Mobil +47 928 45 828