Orkla Brands selger Kotlin og Elbro

Orkla overtok Kotlin med regnskapsmessig virkning i 1997 og Elbro i 2004. De siste årene er det gjennomført et omfattende omstillingsarbeid, antall årsverk er vesentlig redusert, og porteføljen er konsentrert om færre og mer lønnsomme produkter.

- Vi kan likevel ikke si oss fornøyde med markedsposisjonene og den økonomiske utviklingen i det polske markedet. Tiden er moden for en ny eier, som kan bidra til å styrke selskapenes muligheter i det polske markedet fremover, sier administrerende direktør Paul Jordahl i Orkla Brands International.

Det tas forbehold om godkjenning fra polske konkurransemyndigheter.

Kotlin produserer og markedsfører ketchup, tomatbaserte sauser, syltetøy, ferdigretter, pizza og konserverte grønnsaker. Elbro har dypfryste dumplings/noodles og ravioli/ piroger som sine viktigste produkter. I 2007 hadde selskapene en samlet omsetning på 240 millioner norske kroner (114 millioner polske zloty). Kotlin og Elbro hadde ved årsskiftet til sammen 218 årsverk.

Agros Nova er en ledende produsent av syltetøy, supper, juice/nektar og konserverte grønnsaker i Polen. Selskapet eksporterer også til 25 land, hvorav USA og Storbritannia utgjør de største eksportmarkedene.

Orkla Brands International består av SladCo og Krupskaya (begge Russland), Orkla Foods Romania, Kotlin og Elbro (Polen), Felix Austria (Østerrike) og MTR Foods (India). Omsetning for Orkla Brands International var 2.262 mill. kroner i 2007, og antall årsverk ved årsskiftet var 6.047. Orkla Brands International er en del av forretningsområdet Orkla Brands, som er en ledende utvikler, markedsfører og leverandør av sterke, egne merkevarer og konseptløsninger. Orkla Brands hadde i 2007 driftsinntekter på 22.253 mill. kroner, og antall årsverk var 15.000.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Paul Jordahl, adm. direktør Orkla Brands International, på telefon + 46 703 354 197
Håkon Mageli, direktør Corporate Affairs, Orkla Brands, på telefon + 47 928 45 828