Orkla Food Ingredients kjøper Bæchs Conditori

Bæchs Conditori har kunder innen in-store bakerier, håndverksbakere og catering. Sortimentet består av tørrkaker, bløtkaker, kakestykker og terter. Selskapet holder til i Hobro på Jylland i Danmark. Omsetningen var i 2004 om lag DKK 60 millioner, og virksomheten har ca 80 ansatte. Hovedmarkedet er Danmark, men selskapet har også noe eksport.

Selger er Bæchs Holding A/S, som eies av fire medlemmer av familien Bæch. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Ved kjøpet av Bæchs Conditori får Orkla Food Ingredients (OFI) et bredere produktsortiment innen frossen hel- og halvfabrikata bakverk (bake-off).
- For Odense Marcipan, som er en ledende leverandør innen konditorisegmentet, betyr oppkjøpet en betydelig styrking av produktsorimentet ved at vi kan levere både råvarer og hel- og halvfabrikata til catering- og bakerimarkedet i Norden, sier adm. direktør Peter Eriksen Jensen i Odense Marcipan.

OFI, som er et hovedområde i Orkla Foods, hadde i 2004 en omsetning på ca NOK 2,6 milliarder og 950 ansatte. I tillegg til Odense Marcipan, består virksomheten i Danmark av Credin, Credin bageripartner, Bake-Line og Dragsbæk.