• Orkla ASA/

Orkla Food Ingredients utvider lisensavtalen for akrylamidreduserende gjærteknologi med Renaissance BioScience Corp.

Orkla Food Ingredients, et forretningsområde i Orkla-konsernet, og Renaissance BioScience Corp. er blitt enige om å utvide lisensavtalen som gir Orkla enerett til å fremstille og selge Renaissances akrylamid-reduserende gjær, Acrylow(TM). Den utvidede avtalen omfatter salg til matvareprodusenter i Polen, Tsjekkia og Slovakia, og bygger videre på avtalen for Norden og Baltikum som trådte i kraft i Q3/2017.

- Etter at vi inngikk avtalen med Renaissance i fjor har vi gjennomført en rekke kommersielle tester. Testene har vist gode resultater, og produktet er blitt lansert for salg i Norden. Ettersom nye europeiske myndighetskrav knyttet til akrylamidinnholdet i matvarer og kaffe vil tre i kraft i løpet av noen få måneder, er vi glade for at avtalen med Renaissance utvides slik at Acrylow(TM) også kan gjøres tilgjengelig for matvareprodusenter i Polen, Tsjekkia og Slovakia, sier Thore Svensson, Senior Vice President i Orkla Food Ingredients.

- Det er gledelig at Orkla har oppdaget at vår akrylamid-reduserende gjær er effektiv, enkel å benytte i tester, og uten påvirkning på sluttproduktets smak og lukt. Orkla er ledende innen mattrygghet og -kvalitet, og Renaissance er glade for samarbeidet som er inngått for å ta Acrylow(TM) til nye markeder i Sentral-Europa, sier Dr. Cormac O'Cleirigh, Chief Business Development Officer for Renaissance BioScience.

Acrylow(TM) har vist gode resultater i stor-skala industrielle tester for bakevarer og snacks, I tillegg til laboratorie-tester for pommes frites, potetchips og kaffe. Gjæren ble tildelt «GRAS status» («Generally Recognized as Safe») av U.S. Food & Drug Administration i 2016, som er samme status som tradisjonell bakeri- og bryggerigjær. Produktet er patentregistrert og utviklet med bruk av klassiske, GMO-frie fremgangsmåter.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

Om Renaissance BioScience Corp.
Renaissance BioScience Corp., basert i Vancouver, Canada, er et privat-eid selskap innen anvendt biovitenskap som utvikler ny gjærbasert, patentbeskyttet teknologi innen global mat- og drikkeindustri, ernæring, biologisk brennstoff og farmasi. Renaissance BioScience Corp.s heleide kommersielle datterselskap inkluderer Renaissance Yeast Inc., som utvikler vingjær som forhindrer H2S, Renaissance Ingredients Inc., som utvikler akrylamidreduserende gjær, og Bright Brewers Yeast Inc., som driver innen ølgjærteknologi. Mer detaljer om Renaissance finnes på: www.renaissancebioscience.com.

Oslo, 13. februar 2018

Tlf.: + 47 928 45 828
Epost: hakon.mageli@orkla.no

Renaissance BioScience Corp.
Steve Campbell
Campbell & Company Strategies Inc.
Communications and Public Relations
Vancouver, BC CANADA