Orkla Foods kjøper Credin

I kjøpet inngår datterselskapene Credin Portugal, Credin Polen, Credin Spania og Credin Finland samt en 50 % eierandel i MaltCentralen. Selger er det danske Palsgaard-konsernet.

Salgsaktiviteter, produktutvikling og produksjon vil fortsette i nåværende lokaler i Juelsminde, som nå vil bli leid av Palsgaard. Det totale antall ansatte forventes å forbli uendret.

- Med kjøpet av Credin styrker Orkla Foods sin rolle som Nordens ledende leverandør av ingredienser til bakerier og næringsmiddelbedrifter. Spesielt innenfor brød- og kakeblandinger får vi nå tilført betydelig kompetanse. Dessuten kommer vi inn på nye, interessante markeder. Credin har etablert sterke posisjoner i Danmark, Polen og Portugal, sier adm. direktør Halvor Liodden i Orkla Food Ingredients, som er en del av Orkla Foods.

Adm. direktør Birger Brix i Paalsgaard uttaler:

- Etter en omfattende analyse innser vi at vi ikke har ressurser til å videreutvikle og ekspandere Credins og Palsgaards aktiviteter samtidig. Vi er derfor glade for å kunne selge til Orkla, som Credin har samarbeidet med i vår felles virksomhet MaltCentralen siden januar 2000. Salget sikrer Credin utviklingspotensial, og Palsgaard frigjør ressurser til å styrke og utvikle vår omfattende ingrediensvirksomhet.

De seks selskapene som omfattes av avtalen hadde i 2001 en samlet omsetning på DKK 335 mill. og 179 ansatte. Credin produserer bakehjelpemidler, brødblandinger og andre viktige ingredienser til bakerier og næringsmiddelindustri.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen. Avtalens gjennomføring forutsetter nødvendig godkjenning av relevante myndigheter.

Orkla Foods' virksomhet innen bakeingredienser er organisert i Orkla Food Ingredients og består av KåKå og Jästbolaget i Sverige, MaltCentralen, Odense Marcipan og Dragsbæk Margarinefabrik i Danmark, Idun Industri, Bake-Line og BaKo i Norge, MiNordija i Litauen samt Sedba Baking i Tsjekkia. Hovedproduktene er pulver, margarin, marsipan og gjær. Omsetningen er på vel 2,1 milliarder kroner. Orkla Food Ingredients er Skandinavias ledende leverandør av bakeingredienser til bakerier og næringsmiddel­industri.