Orkla Foods kjøper det latviske selskapet Spilva

Spilvas hovedkontor og produksjonsanlegg ligger i Latvias hovedstad Riga. Selskapet har et bredt produktspekter, og de viktigste produktene er hermetiske grønnsaker, ketchup og andre tomatbaserte sauser, sennep og remulade, majones, desserter og syltetøy. Spilva produserer, markedsfører og selger sine produkter under SPILVA-merket. I tillegg eksporteres produkter til Litauen, Russland og Estland.

Selskapet eies av private gründere. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen. De ansatte og nåværende ledelse, inkludert Spilvas adm. dir. Lolita Bemhena, vil fortsette i selskapet etter oppkjøpet.

- Spilva styrker vår posisjon i Baltikum, sier adm. direktør Dag J Opedal i Orkla Foods. Fra før har Orkla Foods virksomhet i Estland og Litauen. Baltikum er en del av utviklingsansvaret til Felix Abba, som er Orkla Foods' finske virksomhet.

Avtalens gjennomføring forutsetter nødvendig godkjenning av latviske konkurransemyndigheter.

Orkla Foods hadde i 2003 en omsetning på nær 12 milliarder kroner og vil etter oppkjøpet ha produksjon i 14 land.