Orkla har gjennomført kjøpet av NutraQ

Orkla Health har gjennomført kjøpet av 100 prosent av aksjene i NutraQ 2 AS («NutraQ»), som er en ledende leverandør av abonnementsbaserte helse- og velværeprodukter i Norden. Kjøpet er nå godkjent av alle relevante konkurransemyndigheter.

Med sin abonnementsbaserte forretningsmodell representerer NutraQ noe nytt for Orkla.

- Dette kjøpet vil gi Orkla spennende vekstmuligheter. Både helsekategorien og salg direkte til konsument er i vekst. Jeg er imponert over hvordan NutraQ har benyttet abonnementsløsninger for å nå forbrukere direkte i deres egne hjem. Vi vil utvikle NutraQs sterke konsepter videre og samtidig se på nye muligheter for direktesalg til forbruker, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

NutraQ ble etablert i Norge i 2002 og har siden den gang også etablert seg i Danmark, Finland og Sverige, samt i de senere år også i Tsjekkia, Slovakia, Nederland og Polen. De fire nordiske landene står for om lag 90 prosent av omsetningen. Selskapet har ca.170 ansatte og hovedkontor i Oslo, Norge. NutraQ har i dag ca. 410 000 aktive abonnement og har opplevd god vekst de senere årene. Antall aktive abonnement har vokst organisk med gjennomsnittlig 13 prosent per år i perioden 2018 - 2020. Selskapet hadde en omsetning på 862 mill. kroner i 2020 og EBITDA på 188 mill. kroner. Den gode utviklingen har også fortsatt i 2021.

- NutraQ har bygget opp flere attraktive helse- og velværekonsepter, en forretningsmodell basert på direktesalg til forbrukere (D2C) og en organisasjon og plattform som er godt rustet for videre vekst og ekspansjon. Vi tror at NutraQ som en del av Orkla, vil kunne fortsette den positive utviklingen av den eksisterende virksomheten, lansere flere spennende konsepter og bidra til lønnsom vekst i årene som kommer, sier Hege Holter Brekke, konserndirektør og leder for forretningsområdet Orkla Care.

For å bevare NutraQs egenart og spesielle kompetanse innenfor direktesalg vil selskapet bestå som en egen enhet. Selskapets administrerende direktør Gustaf Solerød Christensen vil fortsette i sin stilling sammen med øvrig ledelse.

- NutraQ har gått fra å være et gründerselskap, via videre utvikling og profesjonalisering gjennom et aktivt private equity eierskap, til nå å få et nytt industrielt hjem i Orkla. Dette er et riktig steg for NutraQ, og vi er trygge på at Orkla kommer til å bidra til videre vekst og utvikling av selskapet, sier Christensen.

Orkla Health kjøper NutraQ fra investeringsselskapet Impilo og Sana Pharma Holding. Partene har blitt enige om en kjøpesum som verdsetter NutraQ til 3,1 mrd. kroner på kontant- og gjeldfri basis. Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. juli 2021.

Orkla Health er en av Skandinavias ledende merkevareleverandører innen kategorier som tran, vitaminer og annet kosttilskudd. De mest kjente merkene i porteføljen er Möller’s, Nutrilett, Maxim, Livol, Collett og Sana-sol.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 47,1 mrd. kroner, og har ca 21.000 ansatte.

Bilde: Hege Holter Brekke, konserndirektør og leder for forretningsområder Orkla Care og Gustaf Solerød Christensen, administrerende direktør i NutraQ. Foto: Trygve Indrelid, NTB-Foto.

Oslo, 15. juni 2021

Håkon Mageli, mobil +47 928 45 828