Orkla investerer i Islands mest kjente sjokolademerke

Orkla ASA har signert en avtale om kjøp av 20 % av det islandske selskapet Nói-Siríus HF («Nói Siríus»), som er Islands ledende produsent av sjokolade og godteri.

Nói Siríus er markedsledende på Island og er blant annet kjent for sjokolademerkene Síríus, Nóa Konfekt, Nóa Kropp, Nóa Páskaegg og Konsum.

Over 70 % av virksomhetens omsetning kommer fra hjemmemarkedet. I tillegg har selskapet en økende andel eksport og tax free-salg. Virksomheten distribuerer også enkelte sterke globale merkevarer innen sjokolade-, snacks- og frokostprodukter.

Orkla har virksomhet på Island gjennom det deleide selskapet Dragsbæk som inngår i forretningsområdet Orkla Food Ingredients. I tillegg selges flere av Orklas merkevarer som Toro, Grandiosa, KiMs, OLW og Jordan på Island gjennom distributører.

- Nói Siríus har en unik posisjon på Island og passer godt inn i Orklas portefølje av ledende merkevarer. Sjokolade, snacks og godteri viser god vekst og er kjernekategorier for Orkla. Vi ser et potensial for verdiskaping gjennom å utnytte selskapenes styrker på tvers av markeder, bedre produksjonseffektiviteten og bygge videre på vår posisjon på Island som er et marked i vekst, sier Jeanette Hauan Fladby, Konserndirektør og leder for Orkla Confectionery & Snacks.

Nói Siríus ble etablert i 1920 og har ca. 150 ansatte. Selskapet eies i dag av flere private investorer. Virksomhetens hovedkontor, produksjonsanlegg og lagerfasiliteter ligger sentralt plassert i Reykjavik. Selskapet ledes av adm. direktør Finnur Geirsson, som vil fortsette som leder av selskapet etter gjennomføring av avtalen.

Selskapet hadde en omsetning på ISK 3,436 mill. (ca. 244 millioner kroner) i 2018.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Avtalen inneholder en mulighet for Orkla å kjøpe de gjenværende aksjene etter 2020. Avtalen er betinget av godkjennelse fra islandske konkurransemyndigheter.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Oslo, 22. august 2019

Tlf.: +47 928 45 828