Orkla kjøper Cake Décor og For All Baking i Storbritannia

Orkla Food Ingredients har signert og gjennomført en avtale om kjøp av Cake Décor Limited (Cake Décor) og For All Baking Limited (FAB). Selskapene produserer og selger kakepynt og -tilbehør til netthandel, bakerier og dagligvarehandel fra sitt hovedsete i Glasgow, Skottland.

Gjennom sitt heleide datterselskap NIC Enterprises Limited har Orkla Food Ingredients inngått en avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i de to selskapene Cake Décor og FAB.

Cake Décor er en veletablert aktør innenfor kakepynt, strøssel og tilbehør til hjemmebaking, håndverksbakerier og storhusholdning. Mesteparten av salget skjer til forbruker gjennom dagligvarehandelen i Storbritannia.

FAB står bak Sprinkles & Co., e-handelsvirksomheten til Cake Décor, spesielt rettet mot håndverksbakerier. I tillegg har FAB et voksende salg direkte til forbruker gjennom Amazon og eBay.

Cake Décor ble etablert i 2006 og har hovedkontor, produksjon og lager i Glasgow i Skottland. Virksomheten eies og ledes av hovedaksjonær Bill Donnelly. Selskapets ledelse fortsetter i sine roller, herunder Bill Donnelly som beholder rollen som daglig leder i to år.

Selskapet har 98 ansatte og en omsetning på GBP 14,4 millioner (ca. 168 millioner kroner) i 2020. Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. mai 2021.

Orkla har virksomhet innen hjemmebaking i Storbritannia gjennom OV Group. Kjøpene av Cake Décor og FAB gir Orkla mulighet til å ekspandere innen relaterte produkter, samt tilby sine kunder et bredere produktspekter.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 47,1 mrd. kroner, og har i overkant av 21.000 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeri- og iskremingredienser i Norden, og har i tillegg solide markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er bakeri- og iskremingredienser, margarin- og smørblandingsprodukter, marsipan og plantebaserte matvarer. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til kundene.

Oslo, 30. april 2021

Konserndirektør, Kommunikasjon og Corporate Affairs