Orkla kjøper distributør av asiatiske ingredienser i Sverige

Gjennom sitt deleide datterselskap Werners Gourmetservice AB («Werners») har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av det svenske salgs- og distribusjonsselskapet Bo Risberg Import AB («Risberg»).

Risberg har en sterk posisjon i Sverige innen kategorier med god vekst og leverer blant annet asiatiske krydder, sauser, kryddermixer og andre smakstilsetninger av høy kvalitet. Omtrent halvparten av selskapets salgsinntekter er fra deres egen anerkjente merkevare Risberg.

En betydelig andel av selskapets omsetning er til hotell, restauranter og catering. I tillegg er Risberg en viktig leverandør til svensk dagligvarehandel og til matvareindustrien.

Werners er kjent for gourmetvarer som trøffel, kaviar, sjokolade, espressokaffe, desserter, krydder og olje, og selger primært til restauranter og konditorier. Med kjøpet av Risberg utvider Werners sin produktportefølje innen attraktive kategorier.

- Risberg er et veldrevet selskap med en anerkjent merkevare. Selskapet har en sterk posisjon i den voksende storhusholdningskanalen som kompletterer Orkla Food Ingredients' posisjon innen bakeri, konditori og kafé, sier Senior Vice President Orkla Food Ingredients S&D, Thore Svensson.

Risberg ble etablert i 1976 og eies i dag av daglig leder Björn Vestlund og Sören Storm. Virksomheten leier hovedkontor og lager i Huddinge utenfor Stockholm, Sverige. Selskapet har 5 fast ansatte.

Selskapet har hatt god vekst over de siste årene, og oppnådde i 2018 en omsetning på SEK 83 mill. (ca. NOK 77 mill.).

Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. juni 2019.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene gjær, smørblandingsprodukter, plantebaserte matvarer, marsipan og margarin. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 21 land, som sikrer nærhet til bakerier og andre industrikunder.

Oslo, 7. juni 2019

Tlf.: +47 928 45 828