Orkla kjøper distributør av premiumprodukter

Gjennom sitt heleide datterselskap KåKå AB («KåKå») har Orkla Food Ingredients inngått en avtale om kjøp av aksjemajoriteten i det svenske salgs- og distribusjonsselskapet Werners Gourmetservice AB («Werners»).

Werners er markedsledende i Sverige innen premiumprodukter til restauranter, konditorier og profesjonelle kokker, og har også etablert seg i Danmark, Finland og Norge. Selskapet tilbyr gourmetvarer som trøffel, kaviar, sjokolade, espressokaffe, desserter, krydder og olje, og forhandler kjente merkevarer som Valrhona og illy. I tillegg selger selskapet produkter under sin egen merkevare, Werners, både B2B og direkte til forbruker.

KåKå er Sveriges ledende leverandør av bakeriingredienser og tilbehør til bakerier, konditorier og bakeriindustrier, og virksomhetene utfyller hverandre godt.

- Werners har en sterk markedsposisjon i voksende kategorier og verdifull kompetanse innen premiumprodukter. Selskapet er godt etablert i den voksende storhusholdningskanalen, og tilbyr også netthandel. Oppkjøpet kompletterer KåKås sterke posisjon innen bakeri, konditori og kafé, og innebærer et potensial for bredere distribusjon for begge virksomhetene, sier Senior Vice President Orkla Food Ingredients S&D, Thore Svensson.

Werners har til sammen ca. 60 medarbeidere. Virksomheten ble etablert i 1990 og selskapets tre nåværende eiere jobber i selskapet. To av disse fortsetter i ledelsen og som minoritetseiere etter transaksjonen. Selskapet har hovedkontor og lager i Skara, Sverige, i tillegg til et salgskontor i Nacka.

Selskapet forventer en omsetning på SEK 180 mill. (ca. NOK 167 mill.) for finansåret som ble avsluttet april 2018. Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. mai 2018.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2017 en omsetning på 40 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.000 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er margarin og smørblandingsprodukter, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til bakerier og andre industrikunder.

Oslo, 2. mai 2018

Tlf.: +47 928 45 828