Orkla kjøper Hadecoup i Belgia

Gjennom sitt heleide datterselskap Idun Industri AS har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av belgiske Hadecoup og styrker med det sin posisjon innen iskremingredienser og tilbehør i Benelux-regionen.

Orkla har i dag annonsert oppkjøpet av 70 % av aksjene i det belgiske selskapet Hadecoup. Selskapet er en ledende aktør innen salg og distribusjon av iskremingredienser og tilbehør i Belgia. Hadecoup blir en del av NIC Group som inngår i forretningsområdet Orkla Food Ingredients.

- Hadecoup ekspanderer NIC Groups nedslagsfelt gjennom en betydelig økning av kundemassen i Benelux-regionen. Kjøpet bidrar til at gruppen kan styrke sin posisjon i Europa i tråd med strategien til Orkla Food Ingredients. Hadecoup er allerede kunde av flere selskaper i NIC Group og vi er således godt kjent med bedriften og deres produktportefølje, sier konserndirektør og leder for Orkla Food Ingredients, Johan Clarin.

Hadecoup hadde et driftsresultat (EBIT) på EUR 1,3 millioner (ca. 13 millioner kroner) i 2021. Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. april 2022.

Selskapet ble etablert i 1976 og har hovedkontor i Herk-de-Stad utenfor Brussel, Belgia. Administrerende direktør vil fortsette i sin stilling og sammen med sin familie beholde 30 % av aksjene i selskapet. Orkla har en rett til å kjøpe resterende eierandel over de neste fem årene.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeri- og iskremingredienser i Norden, og har i tillegg solide markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er bakeri- og iskremingredienser, margarin- og smørblandingsprodukter, marsipan og plantebaserte matvarer. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til kundene.

Om Orkla

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2021 en omsetning på 50,4 mrd. kroner, og har cirka 21.500 ansatte.

Oslo, 4. april 2022

Konserndirektør, Kommunikasjon og Corporate Affairs