Orkla kjøper ledende karamellprodusent i Storbritannia

Gjennom sitt heleide datterselskap NIC Enterprises Limited ("NIC") har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av den britiske karamellprodusenten Confection by Design Ltd. ("Confection by Design").

Confection by Design tilbyr fudge og toffee til iskremprodusenter, bakerier og konditorer. Omtrent to tredjedeler av porteføljen distribueres av Orklas britiske datterselskap Orchard Valley Foods. Størstedelen av selskapets salg kommer fra Storbritannia (~80 %), men de har også eksport til andre land (~20 %).

Orkla Food Ingredients har en sterk posisjon som leverandør av bakeriingredienser og iskremtilbehør i Norden og utvalgte land i Europa. I Storbritannia har Orkla Food Ingredients bygget opp en solid posisjon gjennom datterselskapene NIC UK, Orchard Valley Foods og County Confectionery.

- Kjøpet av Confection by Design er strategisk riktig og vil komplettere Orkla Food Ingredients sin posisjon som leverandør av ingredienser og tilbehør til bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet, sier Tor Osmundsen, CEO for NIC Group.

Confection by Design er et privateid selskap etablert i 1988 med 35 ansatte. Virksomheten har hovedkontor og produksjonsanlegg i Harrogate, Storbritannia.

Selskapet økte omsetningen til 5,7 millioner britiske pund (ca. 63 millioner kroner) i regnskapsåret som ble avsluttet 30. juni 2019. Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. juli 2019.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen .

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene gjær, smørblandingsprodukter, plantebaserte matvarer, marsipan og margarin. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 21 land, som sikrer nærhet til bakerier og andre industrikunder.

Oslo, 1. juli 2019

Tlf.: +47 928 45 828