Orkla kjøper ledende produsent av karamell og sjokolade i Storbritannia

Gjennom sitt heleide datterselskap NIC Enterprises Limited ("NIC") har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av den britiske sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery Ltd. ("County's").

County's har en voksende kundebase, inkludert detaljhandler, grossister og foodservice. De har lenge vært en leverandør til Orkla Food Ingredients i Storbritannia.

Orkla Food Ingredients har en sterk posisjon som leverandør av bakeriingredienser i Norden og utvalgte land i Europa, og har bygget opp en solid posisjon innen iskremingredienser og -tilbehør i Storbritannia. Datterselskapet Orchard Valley Foods har sterke posisjoner som leverandør av ingredienser og tilbehør til bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet i Storbritannia og Europa.

- County's har en lang historie med produksjon av karamell- og sjokoladeprodukter av høy kvalitet. Kjøpet av County's er strategisk riktig og vil komplettere Orkla Food Ingredients sin posisjon som leverandør av ingredienser og tilbehør til det britiske bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet, sier Tor Osmundsen, CEO for NIC Group.

County's er et familieeid selskap etablert i 1983 med 95 ansatte. Virksomheten har hovedkontor og produksjonsanlegg i St. Ives i Cornwall, Storbritannia.

Selskapet hadde en omsetning på 8,6 millioner britiske pund (ca. 94 millioner kroner) i regnskapsåret som ble avsluttet i mai 2018. Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. oktober 2018.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2017 en omsetning på 40 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.000 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er margarin og smørblandingsprodukter, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til bakerier og andre industrikunder.

Oslo, 1. oktober 2018

Tlf.: +47 928 45 828