Orkla kjøper merkevaren Havrefras

Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Sverige AB har Orkla signert og gjennomført en avtale med PepsiCo, Inc. (“PepsiCo”) om kjøp av merkevaren Havrefras, inkludert Rug Fras og Mini Fras, som har en sterk markedsposisjon i Skandinavia innen sunne frokostblandinger.

Orkla er i dag distributør av Havrefras-produktene på vegne av PepsiCo i Norge, Sverige og Danmark.

- Orkla er kjent for sine sterke, lokale merkevarer, og kjøpet av Havrefras er strategisk riktig for å styrke vår posisjon som ledende merkevareleverandør. Alle Havrefras-produktene er nøkkelhullsmerket og bidrar dermed til Orklas mål om å gjøre hverdagsmaten sunnere, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

- Orkla har en ledende posisjon i skandinavisk dagligvarehandel innen en rekke attraktive kategorier. Med kjøpet av Havrefras styrker vi porteføljen med en velkjent merkevare som utgjør et fint tilskudd til våre øvrige frokostprodukter, sier Ann-Beth Freuchen, Konserndirektør og leder for Orkla Foods (Norden og Baltikum).

Havrefras-produktene er markedsledende innen sunne frokostblandinger i Danmark og Sverige og er nummer to i Norge. Produktet kom på markedet i 1959 og merkevaren har vært en del av PepsiCo siden oppkjøpet av The Quaker Oats Company i 2001. Kjøpet av Havrefras er i tråd med Orklas strategi om å utvikle videre en portefølje med en sterk helseprofil.

Avtalen omfatter kjøp av merkevaren Havrefras, og inkluderer ingen medarbeidere eller produksjonsfasiliteter. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Orkla fortsetter som distributør av PepsiCos øvrige produkter innen juice, frokostblandinger og snacksprodukter i Norden, inkludert merkene Tropicana, Naked, Cruesli, Snack a Jacks, Doritos, Lay's og Bugles.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2019 en omsetning på 43,6 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.350 ansatte

Oslo, 2. juni 2020

SVP Communications