Orkla kjøper produsent av bakeriingredienser i Nederland

Gjennom sitt heleide datterselskap Sonneveld Group B.V. ("Sonneveld") har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av det nederlandske selskapet Vamo produkten voor de Bakkerij B.V. ("Vamo").

Vamo produserer spesialiserte konsentrater og ingrediensmikser solgt til håndverksbakerier og produsenter av industrielle bakevarer. Selskapet har også en ledende posisjon i Benelux innenfor spesialingredienser for maisbaserte produkter, et segment som har hatt god vekst i Europa over en årrekke.

Orkla Food Ingredients har en sterk posisjon som leverandør av bakeriingredienser og iskremtilbehør i Norden og utvalgte land i Europa. I Nederland har Orkla Food Ingredients bygget opp en solid posisjon gjennom datterselskapene Sonneveld, NIC, Broer og Laan.

- Vamo er et veldrevet selskap med en god kundebase og en produktportefølje som passer godt sammen med Sonneveld. Kjøpet av Vamo vil komplettere Sonneveld sin posisjon som leverandør av ingredienser og tilbehør til bakerimarkedet, sier Peter Verhagen, CEO for Sonneveld.

Vamo ble etablert i 1963 og har 20 ansatte. Virksomheten har hovedkontor og produksjonsanlegg i Duiven, Nederland. Vamo eies av to aksjonærer som leder selskapet i felleskap. Eierne har også 20 prosent eierandel i selskapet Quattro Enzymes Solutions, der Sonneveld eier 60 prosent.

Selskapet er i god vekst og hadde en omsetning på 12,4 mill. euro (ca. 120 mill. kroner) i 2018, og EBIT på 1,6 mill. euro (ca. 15 mill. kroner). Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. september 2019.

Partene er blitt enige om ikke å oppgi kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeri- og iskremingredienser i Norden, og har i tillegg solide markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er bakeri- og iskremingredienser, margarin- og smørblandingsprodukter, marsipan og plantebaserte matvarer. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 21 land, som sikrer nærhet til kundene.

Oslo, 3. september 2019

Tlf.: +47 928 45 828