Orkla kjøper Royal Brinkers i Romania

Royal Brinkers er den nest største margarinprodusenten i det rumenske dagligvaremarkedet med en nettoomsetning på rundt 15 millioner euro i 2004 og nesten 200 ansatte.

Royal Brinkers gikk inn i det rumenske markedet i 1993, og er i dag rangert som nummer to i margarinsegmentet i dagligvarehandelen med merkevarene Linco, Holland og Unirea.

- Den nye investeringen er i tråd med Orklas langsiktige vekststrategi i regionen, sier administrerende direktør Knut Johannessen i Orkla Foods International. - Margarin er en viktig produktkategori i vår portefølje. Gjennom dette oppkjøpet er Orkla-konsernet blitt eier av enda et selskap som vil bidra sterkt til utviklingen av vår virksomhet i Romania.

- Royal Brinkers Romania har lykkes godt i en sektor hvor Orkla kan oppnå maksimale synergier til fordel for konsernets kunder, sier administrerende direktør Aliz Kosza i Orkla Foods Romania. - Etter overtagelsen vil vi prioritere å integrere selskapet og dets ansatte i Orkla Foods Romania. Neste skritt vil bli å utarbeide riktig strategi for hvordan vi skal videreutvikle virksomheten.

Brinkers-familien har betydelig erfaring fra matvarebransjen, spesielt innen margarinproduksjon og frosne bakervarer. Konsernet har virksomhet i over 20 land.

- Vi mener at kombinasjonen av Orkla Foods Romania og Royal Brinkers Romania vil gi rumensk margarinindustri et optimalt utgangspunkt for fremtidig utvikling. Dette vil være den beste garantien for arbeidsplassene i denne sektoren, sier selskapets administrerende direktør Bernardus Brinkers.

Partene er enige om ikke å oppgi kjøpesummen. Overdragelsen forutsetter godkjennelse av rumenske konkurransemyndigheter.

Orkla-konsernet er ett av de største selskapene som er notert på Oslo Børs med årlige driftsinntekter på 56 milliarder kroner (pro forma).

Orkla-konsernet fikk innpass på det rumenske markedet i 2002 gjennom kjøpet av Topway Foods International. Orkla Foods Romania eier merkevarene Bunatati de la Bunica, TOMI, Wiesana, Frühstück, Ardealul og La Minut. Siden 2004 er 18 nye produkter lansert, hvorav fire innen nye produktgrupper. Det er kjøpt to virksomheter, et foredlingsanlegg for frukt og grønnsaker i Targoviste og et selskap som produserer paté og ferdigmat i Covasna.