Orkla med klar resultatfremgang

Orkla fikk i 2. kvartal et justert driftsresultat (EBIT adj.) på 2,0 mrd. kroner, noe som er en fremgang på 13 % sammenliknet med samme periode i fjor.

– Orkla fortsatte i 2. kvartal den gode utviklingen fra starten av året. Porteføljeselskapene oppnådde resultatvekst, økt avkastning på anvendt kapital og større kontantstrøm fra driften. I tillegg fortsetter vi å øke reklameinvesteringene for å sikre langsiktig vekst og verdiskaping, sier Orklas konsernsjef Nils K. Selte.

Orklas konsoliderte porteføljeselskaper (inkludert hovedkontoret) økte i 2. kvartal justert driftsresultat med 19 % til 1,8 mrd. kroner.  Orklas åtte største porteføljeselskaper hadde underliggende resultatfremgang. Den organiske veksten var på 3,3 %, og for andre kvartal på rad var det en positiv volumutvikling.

Orklas resultat før skatt endte i 2. kvartal på 2,6 mrd. kroner, som er en fremgang på 43 %.

Orklas resultat per aksje (adj.) ble for kvartalet 1,66 kroner, noe som er en økning på 7 % fra samme periode i fjor.

Orklas resultatbidrag fra Jotun var i 2. kvartal på 528 mill. kroner, noe som er på tilsvarende nivå med samme periode i fjor. Jotun hadde bredbasert salgsvekst i Marine, Protective og Powder, men opplevde negative valutaomregningseffekter.

Hydro Powers justerte driftsresultat endte på 248 mill. kroner i 2. kvartal, mot 282 mill. kroner i samme periode i 2023. Tilbakegangen skyldes lavere kraftpriser.

Orkla solgte 100 % av aksjene i Lilleborg i juni, og gevinsten fra salget var på 472 mill. kroner.

­Transaksjonen er en viktig milepæl og er i tråd vår strategi om å forenkle vår struktur og redusere antall porteføljeselskaper, sier Nils K. Selte.

Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap innenfor merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Den nåværende investeringsporteføljen består av 11 selskaper innen blant annet maling, matvarer, matingredienser, snacks og godteri, kosttilskudd, rengjøringsprodukter og personlig pleie. Ved årsskiftet hadde Orkla 19.671 ansatte samt 114 fabrikker i 24 land.

Oslo, 15. juli 2024

Håkon Mageli, mob.: +47 928 45 828

Direktør Investor Relations
Kari Lindtvedt, mob.: +47 950 75 114

Excel-ark med nøkkeltall er tilgjengelig på https://investors.orkla.com/

Denne opplysningen omhandler innsideinformasjon i henhold til Markedsmisbruksforordningen og er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Denne børsmeldingen ble publisert av Ole Andreas Steensland Dahl, Investor Relations Manager i Orkla ASA, 15. juli 2024 kl 07.00 CEST.