Orkla satser digitalt

Orkla har inngått avtale om kjøp av det svenske selskapet Health and Sports Nutrition Group HSNG AB («HSNG»). HSNG driver netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore, og er den største nettaktøren i Norden innen helse og sportsernæring.

Gjennom netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore tilbyr HSNG kosttilskudd, helse- og velværeprodukter, treningsklær, utstyr og tilbehør til en bred kundebase i Norden. Porteføljen omfatter både salg av egne merkevarer og produkter forhandlet på vegne av tredjepart. Nettstedene som overdras har 24 millioner besøk årlig.

- Orkla har som mål å styrke seg innen digital markedsføring og salg, og får med dette nærhet til et stort antall engasjerte forbrukere. Helse er et satsningsområde for oss, og vi ser gode muligheter for samarbeid med vår eksisterende virksomhet, blant annet i form av økt distribusjon i tradisjonelle salgskanaler og ikke minst økt forbrukerinnsikt, sier konserndirektør og leder for Orkla Care, Stig Ebert Nilssen.

Gymgrossisten retter seg først og fremst mot idrettsutøvere og aktive sportsentusiaster. Bodystore er en helhetlig butikk for helsebevisste forbrukere, og henvender seg til alle kundegrupper med interesse for helse og velvære. HSNG har et produktutviklingsteam bestående av erfarne ernæringsfysiologer som tilbyr kundeservice og produktrådgivning direkte til forbruker.

HSNGs virksomhet vil bli videreført som en egen enhet i forretningsområdet Orkla Care.

HSNG eies i dag av Qliro Group og har ca. 170 ansatte. Selskapet har hovedkontor i Stockholm og et 12,700 m2 stort logistikksenter i Trollhättan. For siste rullerende 12 måneder pr. 1. oktober var omsetning for HSNG SEK 772,8 mill. (ca. 757 mill. kroner) og EBITDA SEK 38,4 mill. (ca. 38 mill. kroner). 60 % av selskapets omsetning kommer fra Sverige, og resten hovedsakelig fra Finland, Norge og Danmark.

Transaksjonen er betinget av godkjennelse fra konkurransemyndigheter i Sverige, Norge og Østerrike. Partene er blitt enige om en kjøpesum på 360 mill. svenske kroner på gjeldfri basis.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

Om Orkla Care
De to største forretningsenhetene er Orkla Home & Personal Care, med ledende posisjoner innen personlig pleie og vaskemidler, og Orkla Health, med ledende posisjoner innen kosttilskudd, sportsernæring og vektkontroll. I tillegg har Orkla Care ledende posisjoner innen malerverktøy (Orkla House Care), sårpleie (Orkla Wound Care), basistekstiler (Pierre Robert Group) og profesjonell rengjøring (Lilleborg).

Oslo, 21. november 2017

Konserndirektør og leder for Orkla Care