Orkla satser innen frokost- og helseprodukter

Orkla Foods har, gjennom sitt heleide datterselskap FELIX Austria GmbH, inngått avtale om å kjøpe 100 % av aksjene i det østerrikske selskapet Bioquelle GmbH.

Bioquelle har en sterk posisjon i Østerrike innen müsli, nøtter, tørket frukt, helsekost, økologisk mat og distribusjon av soyabaserte produkter.

"Med oppkjøpet av Bioquelle utvider Orkla Foods sin produktportefølje og styrker posisjonen innen frokost- og helseprodukter. Dette oppkjøpet er strategisk viktig ettersom det gjør det mulig for Orkla Foods å bygge en sterkere tilstedeværelse i voksende kategorier, som økologisk mat og soyabaserte produkter," sier Atle Vidar Nagel-Johansen, konserndirektør og leder for forretningsområdet Orkla Foods.

De viktigste markedene for Bioquelle er Østerrike og Slovenia. Selskapet rapporterte netto salg på EUR 18 mill. (164 mill. kroner) og EBITDA på om lag EUR 0,7 mill. (5,9 mill. kroner) i 2014.

Omtrent en tredjedel av selskapets omsetning stammer fra Bioquelles merkevarer. I tillegg har Bioquelle en distribusjonsavtale for soyabaserte produkter under merket Alpro.

Bioquelle har om lag 50 ansatte, og selskapets hovedkontor og fabrikk ligger nær Steyr i Østerrike. Selskapet ble grunnlagt i 1926 og eies i dag av Klaus og Ingrid Lösch.

Partene har blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen på nåværende tidspunkt.

Avtalen er betinget av godkjennelse fra østerrikske konkurransemyndigheter.

Om Orkla

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2014 en omsetning på ca. 30 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 13.000 ansatte.

Om Orkla Foods

Orkla Foods omfatter Orklas ti matvarevirksomheter i Norden, Baltikum, Østerrike, Tsjekkia og India. Selskapene som inngår i forretningsområdet, er Orkla Foods Norge, Orkla Foods Sverige, Orkla Foods Danmark, Orkla Foods Finland, Põltsamaa Felix i Estland, Spilva i Latvia, Suslavicius-Felix i Litauen, Felix i Østerrike, Vitana i Tsjekkia og MTR Foods i India.

Oslo, 22. juni 2015

Tlf.: +47 928 45 828