Orkla selger eiendom i Russland

Orkla har solgt sin eiendom i sentrum av St. Petersburg i Russland for 470 millioner rubler (63 mill. kroner). Kjøper er et datterselskap av den russiske eiendomsutvikleren Pioneer Group.

Eiendommen ble skilt ut av Orkla Brands Russia forut for salget av selskapet i januar 2015 og er et tidligere kontor- og produksjonslokale som har stått tomt det siste året.

Etter salget har Orkla kun to mindre virksomheter igjen i Russland; nøtteselskapet Chaka og bakeri- og konditorleverandøren Credin.

Transaksjonen innebærer en gevinst for Orkla på 33 mill. kroner, som bokføres i fjerde kvartal 2015.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2014 en omsetning på ca. 30 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 13.000 ansatte.

Oslo, 23. november 2015

Tlf.: +47 928 45 828