Orkla selger hudpleievirksomhet i Polen

Orkla Care Polen har inngått en avtale om salg av selskapets hudpleievirksomhet i Polen. Formålet med salget er å forenkle porteføljen og å konsentrere Orklas polske virksomhet om kategoriene helse, sårpleie, rengjøring og personlig pleie.

Avtalen omfatter salg av merkevarene Soraya og Dermika, 145 ansatte tilknyttet virksomheten samt produksjonsfasilitetene i Radzymin inkludert produksjonsutstyr.

Kjøper er Bielenda Kosmetyki Naturalne Sp. z o. o. Spółka Komandytowa («Bielenda»). Bielenda er en familieeid produsent og merkevareleverandør innen skjønnhet og hudpleie. Virksomheten ble etablert i 1990 og er i dag en av de ledende merkevareleverandørene innen hudpleie til profesjonelle aktører og dagligvaremarkedet i Polen. Med seg på kjøpersiden har de det polske fondet Innova Capital.

Orklas polske hudpleievirksomhet ble en del av Orkla Care Polen gjennom oppkjøpet av Cederroth i 2015. Orklas netto salgsinntekter fra virksomheten som avhendes var PLN 56 millioner (~144 millioner kroner) i 2019.

- Soraya og Dermika er velkjente merkevarer innen hudpleie, og er anerkjent blant polske forbrukere for kvalitet og innovasjon. Vi er glade for at virksomheten vil bli videreført med Bielenda på eiersiden, som har skjønnhet og hudpleie som sin kjernevirksomhet. Salget vil bidra til å skape et mer fokusert og slagkraftig Orkla Care Polen, sier Atle Vidar Nagel Johansen, leder for Orkla Care.

Avtalen er betinget av godkjenning hos polske konkurransemyndigheter og forventes å tre i kraft rundt årsskiftet 2020/2021. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre salgsprisen.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2019 en omsetning på 43,6 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Oslo, 4. november 2020

SVP Communications