Orkla selger Lilleborg

Orkla har inngått og gjennomført en avtale om å selge 100 % av aksjene i Lilleborg AS til Solenis, med effekt fra 12. juni 2024. Lilleborg verdsettes til 600 mill. kroner på kontant- og gjeldfri basis.

Lilleborg leverer profesjonelle rengjøringsløsninger og er markedsleder innen det norske B2B-markedet. Lilleborg har siden 2004 vært en eksklusiv distributør for Diversey, et Solenis-selskap, i det norske markedet, og tilbyr i tillegg en bred portefølje av produkter og tjenester. Selskapet har mer enn 120 ansatte.

Solenis er en ledende global produsent av spesialkjemikalier for vannintensiv industri. Selskapet har et sterkt globalt fotavtrykk i 130 land, med 69 fabrikker og 16.100 ansatte. Solenis annonserte i mars 2023 oppkjøpet av Diversey.

­– Transaksjonen er en milepæl i Orklas nye strategi om å bli et industrielt investeringsselskap. Ved å redusere antallet porteføljeselskaper og forenkle vår struktur, legger vi grunnlaget for en mer målrettet og disiplinert kapitalallokering. Vi er stolte av Lilleborgs mer enn 190 år lange historie. Både før og gjennom Orklas eierskap har Lilleborg bygget en sterk posisjon som Norges markedsleder innenfor sin industri, sier konsernsjef Nils K. Selte i Orkla.

– Lilleborg har historisk levert solide finansielle resultater og vist robusthet i utfordrende tider, takket være kvalitetsprodukter og sterke merkevarer, samt en kompetent og slagkraftig organisasjon. Gitt det lange samarbeidet med Diversey i det norske markedet, har vi stor tro på at Solenis er den ideelle nye eieren for Lilleborg. Vi er sikre på at de vil fortsette å utvikle Lilleborg på en god måte også i fremtiden. Avslutningsvis vil vi takke adm. direktør Silje Ebbell Tøge og øvrige Lilleborg-ansatte for dedikert og hardt arbeid gjennom årtier og ønske dem all mulig lykke fremover, sier EVP og konserndirektør for investeringer Maria Syse-Nybraaten i Orkla.

Lilleborg hadde i 2023 en omsetning på 574 mill. kroner og et driftsresultat EBIT (adj.) på 51 mill. kroner. Orklas gevinst fra salget er estimert til 475 mill. kroner.

Vi har hatt et godt partnerskap med Lilleborg i mange år, hvor vi har arbeidet med vår institusjons- og mat- og drikkevarevirksomhet. Vi er glade for å ønske Lilleborg-teamet velkommen til Solenis-familien. Lilleborgs høyt kompetente, motiverte og betrodde salgs-, markedsførings- og produktutviklingsteam vil gi betydelige muligheter for kryss-salg av produkter og løsninger innen vannbehandling i kombinasjon med Solenis’ ekspertise, sier konsernsjef John Panichella i Solenis.

Om Lilleborg
Lilleborg er en ledende leverandør av effektive og bærekraftige hygiene- og rengjøringsløsninger til profesjonelle og industrielle kunder i Norge. I 2023 hadde Lilleborg en omsetning på 574 mill. kroner og ved årsskiftet var det 124 ansatte i selskapet. Lilleborg ble etablert som selskap i 1833 og har vært en del av Orkla siden 1986. Lilleborg har sitt hovedkontor i Oslo og et lager på Ski, i tillegg til diverse regionale kontorer rundt om i Norge.

Om Solenis
Solenis er en ledende global produsent av spesialkjemikalier og profesjonelle rengjøringssystemer, med mål om å levere bærekraftige løsninger for vannintensive bransjer, inkludert markeder for forbrukere, industri, institusjoner, mat og drikke, svømmebasseng og spa. Selskapet er eid av Platinum Equity og har hovedkontor i Wilmington, Delaware med 69 produksjonsanlegg strategisk plassert rundt om i verden og 16.100 ansatte i 130 land på seks kontinenter.

Om Orkla
Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap innenfor merkevarer og forbrukerorienterte virksomheter. Den nåværende investeringsporteføljen består av 11 selskaper innen blant annet maling, mat, sjokolade, godteri, snacks, helse og matingredienser. Orkla hadde i 2023 en omsetning på 67,8 mrd. kroner og et resultat før skatt på 6,97 mrd. kroner. Antall ansatte i Orkla-konsernet var ved årsskiftet 19 671. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo, Norge.

Oslo, 12. juni 2024

Tlf.: +47 928 45 828