Orkla selger merkevaren Glyngøre til Amanda Seafoods A/S

Orkla Foods Danmark har signert og gjennomført en avtale med Amanda Seafoods A/S om salg av merkevaren Glyngøre. Formålet med salget er å redusere kompleksitet i porteføljen og konsentrere virksomheten om prioriterte kategorier.

Glyngøre er Danmarks mest kjente sild- og tunfiskmerke, og produktporteføljen består av bearbeidet sjømat til dansk dagligvare og foodservice. Merkevaren ble etablert i1940 og hadde netto salg på DKK 43 mill. (ca. 56 mill. kroner) i 2018.

Amanda Seafoods ble etablert i 1916 og er i dag en del av den nordiske sjømatgruppen Insula.

- Vi ser frem til å inkludere den veletablerte danske merkevaren Glyngøre i vår portefølje. Glyngøre har en sterk posisjon hos danske forbrukere, og vi ser gode muligheter for å bygge videre på merkevaren gjennom innovasjon og produktutvikling, sier Jesper Kold Sørensen, adm. direktør for Amanda Seafoods.

- Vi er glade for at en solid aktør som Amanda Seafoods har valgt å inkludere Glyngøre i sin portefølje og bygge videre på denne tradisjonsrike merkevaren til glede for danske forbrukere. Frasalget er et ledd i Orkla Foods Danmarks strategi om å konsentrere ressursene om våre prioriterte vekstområder, sier Carsten Hänel, leder for Orkla Foods Danmark.

Orkla Foods Danmark har tidligere solgt merkevaren K-Salat for å konsentrere virksomheten om kategorier med større vekstpotensial.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre salgsprisen. Avtalen trer i kraft fra 1. juli 2019.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Oslo, 2. juli 2019

Tlf.: +47 928 45 828