Orkla styrker produksjonskapasiteten i frokostkategorien

Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Sverige har Orkla signert og gjennomført en avtale om kjøp av det danske bakeriet Struer Brød A/S («Struer»). Struer produserer frokostblandinger og brødrasp, og har Orkla som sin viktigste kunde.

Gjennom merkevarene Paulúns, Bare Bra og Det Gode Liv, tilbyr Orkla et bredt utvalg sunnere frokostprodukter. Produktene lanseres i stadig flere markeder, og kategorien er i god vekst. Struer har vært leverandør av frokostblandinger til Orkla siden 2012, og selger også til storhusholdning og matvareindustrien under sin egen merkevare Struer.

- Struer leverer produkter av høy kvalitet og har sterk kompetanse innen produktutvikling. Vi er fornøyd med samarbeidet med Struer, og oppkjøpet er strategisk viktig for å sikre tilstrekkelig produksjonskapasitet og produktutvikling fremover, sier konserndirektør og leder for Orkla Foods, Atle Vidar Nagel Johansen.

Struer ble etablert i 1929 og har 44 ansatte. Dagens eiere er de tre selskapene Lantmännen Cerelia A/S, Givesco A/S og JN-Holding af 1. oktober 1989 ApS. Struer hadde en omsetning på DKK 114 mill. (ca. NOK 148 mill.) i 2016, hvorav salg til Orkla utgjorde om lag halvparten, og EBIT på DKK 9,8 mill. (ca. NOK 13 mill.). Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. februar 2018.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og ca. 18.000 ansatte.

Oslo, 1. februar 2018

Tlf.: +47 928 45 828