Orkla utvider i Danmark

Gjennom sitt heleide datterselskap Odense Marcipan A/S har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av den danske produsenten av marmelade og fruktfyllinger Igos A/S.

Igos A/S er nordisk markedsleder innen bakefaste marmelader, fruktfyll og sirup til bakerier og konditorer. De har også et bredt utvalg av økologiske varianter.

Odense Marcipan er markedsledende i Skandinavia innen produksjoner av marsipan og marsipanrelaterte varer til bakerier, catering, industrielle kakeprodusenter og konditorer. Med kjøpet av Igos kompletteres porteføljen med en ettertraktet kategori.

- Odense Marcipan har hatt en målsetting om å utvide produktsortimentet med marmelade og fruktfyllinger. Kjøpet av Igos A/S er strategisk riktig for å styrke vår plattform i Skandinavia og Nord-Europa. Avtalen innebærer et potensial for innkjøpssynergier og bredere distribusjon for begge virksomhetene, sier CEO for Odense Marcipan A/S, Niels S. Søgaard.

Igos A/S ble etablert i 1942, og har 17 medarbeidere. Virksomheten har hovedkontor og produksjonsfasiliteter utenfor København i Danmark. Selskapet eies i dag av Abdon Group.

Selskapet hadde en omsetning på DKK 44 mill. (ca. NOK 56 mill.) i 2017, og EBIT på DKK 2,9 mill (ca. NOK 3,7 mill.). Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. juli 2018.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2017 en omsetning på 40 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.000 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er margarin og smørblandingsprodukter, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til bakerier og andre industrikunder.

Oslo, 5. juli 2018

Tlf.: +47 928 45 828