Orkla utvider innen iskremingredienser og -tilbehør i Tyskland

Orkla Food Ingredients har, gjennom sitt heleide datterselskap Eisunion GmbH, signert og gjennomført en avtale om å kjøpe 100 % av aksjene i det tyske salgs- og distribusjonsselskapet Eis Ludwig Gräbner GmbH («Eis Gräbner»). Med kjøpet av Eis Gräbner styrker Orkla Food Ingredients sin posisjon som leverandør av iskremingredienser og -tilbehør.

Orkla Food Ingredients er en av Europas ledende leverandører av iskremingredienser og -tilbehør, med tilstedeværelse i Norden, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Med kjøpet av Eisunion GmbH i 2015, etablerte Orkla Food Ingredients en sterk markedsposisjon i den sydlige delen av Tyskland. Eis Gräbner har sin base nord i Tyskland, og kompletterer dermed Eisunions geografiske tilstedeværelse.

- Med kjøpet av Eis Gräbner kompletteres Orklas eksisterende posisjon innen iskremingredienser og -tilbehør i Tyskland. Oppkjøpet innebærer et potensial for utvidet produktsortiment, bredere distribusjon og synergier med vår eksisterende virksomhet, sier konserndirektør og leder for Orkla Food Ingredients, Pål Eikeland.

Eis Gräbner er en privateid virksomhet etablert i 1929 og har 18 ansatte. Selskapets hovedkontor og lager ligger i Hannover, Tyskland. Eis Gräbner hadde i 2016 en omsetning på 6,5 mill. euro (ca. 61 mill. kroner). Flere kostnadstiltak er blitt identifisert og vil bli gjennomført i løpet av de neste to årene.

Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. mai 2017. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeriingredienser i Norden, og har i tillegg voksende markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er margarin og smørblandingsprodukter, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til bakerier og andre industrikunder.

Oslo, 5. mai 2017

IR & Communications Manager